Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Ebbot Lundberg

Ebbot Lundberg

EBBOT LUNDBERG är göteborgsk rocklegend. Efter att ha chockat världen med Union Carbide Productions startade han för ett par år sedan framgångsrika The Soundtrack Of Our Lives. Bandet jobbar just nu med sitt andra album som har arbetsnamnet »Extended Revelation (For the Psychic Vikings of the Western Civilization)«.

Vilka artister dominerar din skivsamling?

— Jag har massor av punksinglar från åren 1978 till 1981 med band som The Germs, Black Flag, Circle Jerks, Bad Brains, Dischord, Minor Threat, The Meat Men och Dead Kennedys. Jag har också många skivor med The Residents. Om jag fick styra musiken i vårt band till hundra procent så skulle den nog låta som dem. Residents lyteskomik med hjälmar i form av ögonglober passar min värld och min hjärna väldigt bra. John Coltrane och Throbbing Gristle är andra artister som jag köpt mycket av de senaste åren. Dessutom har jag många gamla discoskivor. Jag var väldigt förtjust i Paul Nicholas »Thank God It’s Friday« och Donna Summers »Bad Girls« och »I Feel Love«. Jag gick på discokurs ett halvår men de sparkade ut mig eftersom jag fes så mycket. Numera klär jag mig i särk, men under den finns fortfarande en discodansare.

Har du stulit skivor från dina föräldrar?

— Jag brukade leka »attack från yttre rymden« med mina föräldrars skivor. Vi bodde vid Askimsviken i Göteborg och när folk var på väg till badet stod jag på vår balkong och slungade vinylskivor i huvudet på dem. Några gånger tejpade jag fast smällare på skivorna så att de exploderade när de träffat sina mål. Många fina vax av Fats Domino, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry och Roy Orbison förstördes på det viset. Och en originalpressning av The Beatles »White Album« som jag fäste på en nyårsraket.

Vilka skivor gömmer du när du får besök?

Hall & Oates-plattorna som jag fick i julklapp av mormor.

Vilka skivor plockar du med i din CD-necessär när du reser bort?

Jag äger ingen CD-necessär men om någon har en till övers får de gärna skicka den till mig. Just nu åker jag ingenstans utan mina skivor med Morcheeba, Ceasar’s Palace och Nymphet Noodlers, samt nya Broder Daniel som är så fantastisk att jag får lust att lägga av.

Köper du boxar?

Inte så ofta. Jag har bara boxar med The Byrds, The Misfits, Sun Ra och Gullan Bornemark. Hennes visor är fortfarande fruktansvärt bra, nästan militant lyckliga. Särskilt »Gå i solen« och »Sudda sudda«.

Hur rengör du dina skivor?

Dasspapper och vatten.

Har du lånat ut några skivor som du inte fått tillbaka?

Johan »Kulan« Kugelberg snodde mitt exemplar av The Meat Mens »We Are The Meat Men and You Suck«.

Vems skivsamling skulle du vilja lyssna igenom?

Ernst Günthers plattor är nog spännande.

Har någon kritiserat din skivsamling?

Emrik i Stonefunkers brukar komma förbi och klaga på att jag har för lite funk.


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , , ,

One Response

  1. […] Ogalde / Orup / Ebbot Lundberg / Jan Kask / Jesper Dahlbäck / Jonas Lundqvist / Per Sunding / Bo Sundström / Åsa […]

Kommentera

Kategorier

