Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Orup

Orup nr204

ORUP SLÄPPTE NYLIGEN den storslagna balladsingeln »Jag kommer över dig« och nedkommer i dagarna med sitt sjätte soloalbum »Teddy«. Med namnet vill han få oss att associera till nallar, mjuka tyger, underkläder och behagliga saker. Däremot inte till soulsångaren Teddy Pendergrass. »Han är alldeles för känslosam«, säger Orup medan han brer ut Sinatra-samlingen över vardagsrumsgolvet hemma på Lidingö.

Vilka artister dominerar din skivsamling?

— Frank Sinatra, ABBA och Wham!

Byter du ut spruckna CD-fodral?

— Jag skulle gärna göra det men jag vet fan inte var man köper nya någonstans.

Berätta om ditt konstigaste skivköp.

— Oj, jag har gjort många. Man inbillar sig att man är intresserad av en grupp eller artist man läst eller hört något positivt om, och vips sitter man där med en Foo Fighters-platta och undrar hur fan det gick till. Sedan kan det ju gå åt andra hållet också, jag upptäckte Jon Spencer Blues Explosion på ett rätt invecklat sätt. Jag hade hört tio sekunder av någon låt och bara känt att »fan, vad jobbigt och slamrigt« när jag ramlade över en recension där skribenten lyckades gå ett steg bortom allt det där larmiga. Då plötsligt blev jag intresserad och sprang ut och köpte plattorna. Och så var de helt fantastiska.

Vems skivsamling skulle du vilja undersöka?

— Hmm… jag har rotat i så många under mina dagar att jag är rätt mätt på det. Fast Janne Gradvalls har jag ju inte fått se än.

Har du stulit skivor från dina föräldrar?

— »Du är den ende« med Lill Lindfors.

Vilka skivor tar du med i din CD-necessär när du reser bort?

— Jag tar aldrig med skivor när jag reser. Det finns bättre saker att göra då än att sitta och lyssna på sina gamla plattor.

Dömer du en människa efter hennes skivsamling?

— Ja, visst gör jag det, på samma sätt som jag bildar mig en uppfattning om en person efter hur han eller hon klär sig eller ser ut i håret eller uttrycker sig. Men jag är inte särskilt snobbig. Jag kan faktiskt bli jävligt glad över att se en ogenomtänkt skivsamling, du vet en som tillhör en människa som inte bryr sig om musik och inte funderar så mycket innan hon köper en skiva. Vill hon ha nya Prodigy så köper hon den, och vill hon sedan ha »Sånger att älska till« så köper hon den också.

Har du några signerade skivor?

— Ja, för skitlänge sedan fick jag en där Ellen Foley skrivit »To Orup, the greatest songwriter in the world«. Och så har jag en signerad Madonna-affisch som det står »To Tomas with love« på.

CD-växlare?

— Självklart!


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , ,

One Response

  1. […] Ogalde / Orup / Ebbot Lundberg / Jan Kask / Jesper Dahlbäck / Jonas Lundqvist / Per Sunding / Bo Sundström / […]

Kommentera

Kategorier

