Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Claudia Ogalde

Claudia Ogalde

CLAUDIA OGALDE rappade tidigare i Goldmine och förbereder nu en solokarriär med hjälp av bandets producent Christian Karlsson. Hennes hittills enda soloutflykt var på Mauro Scoccos förra album där hon rappade på spanska. Hemma i lägenheten i Solna lyssnar hon mycket på kvinnliga MC:s som Bahamadia, Lil’ Kim och Foxy Brown.

Vilka skivor gömmer du när du får besök?

— Inga, jag skäms inte för någon av dem. Och jag har inte särskilt många skivor så det finns inte så mycket att gömma. Fast härom dagen upptäckte jag att det låg ett par samlingar med sån där Goa-trance på golvet, och jag undrar verkligen vem som lagt dit dem. Det vore inte så kul om någon trodde att de var mina.

Har din skivsamling råkat ut för någon katastrof?

— Ja, en gång när jag bestämde mig för att ha en myskväll hemma hos min pappa blev det eldsvåda. Jag hade tänt värmeljus och lagt på en soft jazzplatta och det slutade förstås med att jag somnade i soffan. När jag vaknade brann det i hela rummet och flera av pappas finaste skivor hade smält. Det kändes för jävligt.

Har du några signerade skivor?

— Ja, en från MC Lyte som det står en massa grejer på. Vi träffades i Paris en gång och sedan skickade hon över den från USA. Så den är tillägnad mig personligen.

Vad tycker du om kassetter?

— Jättebra. Jag spelar in allt på kassett så att jag kan lyssna på det i min freestyle. Jag brukar säga att freestylen är min pojkvän för jag kan inte leva utan den, haha.

Vems skivsamling skulle du vilja undersöka?

— DJ Sleepys samling skulle jag vilja gräva lite i.

Har någon kritiserat din skivsamling?

»Vad liten den är«, brukar folk säga. Men då skrattar jag bara.


Anna Hellsten & Fredrik Strage

Postat i:Anna Hellsten, Fredrik Strage, POP vol 2 #4, , , ,

One Response

Kommentera

Kategorier

