Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Bronx Dogs

Bronx Dogs

BRONX DOGS. Bara namnet i sig är en hyllning till New Yorks Zulu Nation och det tidigaste åttiotalets electro och hip hop.

När Bronx Dogs debutsingel dessutom heter »Tribute to Jazzy Jay«, efter hip hop-pionjären och DJ:n som bland mycket annat finns med på Afrika Bambaataas »Planet Rock«, borde den vara utgiven av någon etikett som Av8. Men än en gång är det nystartade London-bolaget Kontraband som överraskar med att ge sig på ännu en genre. Och de gör det dessutom bättre än de flesta av sina förebilder i det stora äpplet på andra sidan Atlanten.

— Jag har varit discjockey i åtta år, så det var helt enkelt dags att göra musik själv, berättar Richard Sen, ena halvan av Bronx Dogs.

— Och det var bara sex månader sedan vi gick in i en studio första gången. Vi hade med oss en video av filmen »How to Be a Happy Hooker« och så började vi leka.

Resultatet, »Madame Mars«, gav Richard — tillsammans med kollegan Paul Eve — ut som en nästan löjligt limiterad tolva och delade mest bara ut den till vänner och bekanta. Lika bra det, några radiospelningar kunde de knappast vänta sig av den. Innehållet i den samplade dialogen mellan två prostituerade kvinnor, som diskuterar yrkets för och nackdelar, är inget BBC skulle uppskatta.

— Paul och jag har velat göra det här så oerhört länge. Samtidigt som vi båda spelade skivor ute på helgerna jobbade vi på samma skivbörs i Notting Hill under flera år och märkte att vi kompletterade varandra perfekt. Paul var inne på hip hop och funk, jag på house och disco.

Men det dröjde flera år innan de hamnade i en studio tillsammans. Under tiden försörjde sig Richard som formgivare åt skivbolag som Wall Of Sound och Andrew Weatheralls Sabres Of Paradise.

På »Tribute to Jazzy Jay« får Richard och Pauls respektive skivsamlingar lika stort utrymme. På den ena sidans »77« gör de euforisk discohouse uppbyggd kring ett bortglömt break av New Jerseys Larry Johnson. Och på titelspåret hyllar de den legendariska hip hop-DJ:n från Bronx.

— Det var väl på tiden? Jag menar, Jazzy Jays mixskivor är något av det mest inspirerande jag någonsin hört. Och hans produktioner för Afrika Bambaataas Soul Sonic Force, hans skratch på de allra första singlarna med R.U.N-DMC och »It’s Yours« med T La Rock. Det blir inte mycket bättre än så, säger Richard.

— På något vis känns det helt självklart att en hyllning till Jay samsas om utrymmet med en discolåt som »77«. Och det känns allt viktigare att visa hur hip hopen har sitt ursprung i disco. Det handlar inte bara om långsamma beats, vilket det är lätt att få för sig om man inte bryr sig om musikhistorien.

Bronx Dogs håller just nu på med en uppföljare som Richard beskriver som electro. Även den spelar de in för Kontraband.

— Vi gillar vibbarna på Kontraband, men får vi för oss att göra grejer för andra etiketter så kommer ingen att stoppa oss.

Under våren släpps också Bronx Dogs två första remixar, båda för Saint Etienne.

Och Jazzy Jay själv? Han driver sedan flera år sin egen tjugofyrakanalsstudio uppe i Bronx, en trappa upp alldeles bredvid advokatfirman Jacoby & Meyers.


Andres Lokko

Annonser

Postat i:Andres Lokko, POP vol 2 #4, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: