Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Kool Keith

Kool Keith

KEITH THORNTON, alias Kool Keith, förklarade i Vibe vad han helst ville ge publiken under sina konserter. »I want to bring two elephants on stage and let them have sex. Y’know, something different.«

Men när Keith och hans gamla Bronx-kompisar i The Ultramagnetic MC:s springer upp på Tramps scen behövs ingen zoologisk peepshow. Med mikrofonerna i högsta hugg gör de en stöddig comebackspelning — tio år efter det legendariska debutalbumet »Critical Beatdown«. Keith står längst fram på scenkanten och visar sina kalsonger, så att alla ska fatta att han är hårdast. Han kvider sig genom »Blue Flowers«, »Plastic World« och sina andra solohits och backas upp av de andra i »Give the Drummer Some«, vars fras »switch off/change my pitch up/smack my bitch up/like a pimp« fått en betydligt större publik än Keith kunde ana när han en gång improviserade fram den. Fansen skriker så att Kangol-mössorna trillar av, puffar på sina jättejointar och bärs vilt sprattlande iväg av ordningsvakterna.

När det sista beatet rullat ut bryr jag mig inte längre om Kool Keith kallar sig Dr. Octagon, Poppa Large, Willie Biggs, Mr. Gerbick, Sinister 6000 eller Reverend Tom. I taxin hem från Tramps är han bara Keefan. Hans gästrap från nya Rawkus-samlingen »Lyricist Lounge volume 1« snurrar i freestylen och öronen suktar efter hans kommande album på Dreamworks.


Fredrik Strage

Annonser

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #4, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: