Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] DJ Q

DJQ

DJ Q HAR hårda nypor. I höstas överraskade han en man som försökte bryta sig in i hans Mercedes. Tjuven försökte fly på en cykel men DJ Q haffade honom och dunkade honom gul och blå.

— Jag tar inte skit från någon, säger han. Om människor inte visar respekt för mig och min musik så får de skylla sig själva. Någon skrev att jag lät som Robert Miles. Den journalisten ska vara glad att han inte bor i Glasgow.

Paul Flynn, som DJ Q egentligen heter, är en av de skotska grabbar som lyssnat så mycket på Derrick May och Juan Atkins att Detroit blivit musikalisk vänort med Glasgow. Hans debutalbum »Face the Music« lyfter högst när trummaskinen får accelerera som den vill, bultande housigt, utan de ljumma jazzarrangemang som DJ Q envisas med att använda i några låtar. Nyckelspåret »Make Your Mind Up« är en muskulös avkomma till Kraftwerks »Trans Europe Express«, Model 500:s »Night Drive« och science fiction-känslan hos Q:s kompis Carl Craig.

— Jag träffade Carl för sex år sedan när han spelade skivor på en klubb i Glasgow. Jag har bott hemma hos honom i Detroit ett par gånger. Det är en underlig stad. Inga av människorna som gör dansmusik går någonsin ut. Å andra sidan finns det knappt några klubbar. Det påminner om Glasgow med alla nerlagda fabriker och våldsbrott. Jag växte själv upp i Cranhill, ett slummigt område i östra Glasgow, och det gav mig motivation att skärpa mig och göra något av livet.

»We are the soldiers of the underground/The protectors of the faith«, mässar någon på skotska i albumets inledande spår »We Are One«. Det är William Hall, en hobbypoet som brukar dricka sprit med DJ Q på favoritklubben Sub Club.

— Många samplar bara röster ur amerikanska filmer. Jag ville ha en skotsk röst bland mina beats. Då hör man var musiken har sina rötter. Jag gillar William eftersom han kräver respekt precis som jag. Han förstår titeln »Face the Music«. Antingen lyssnar man och tar musiken på allvar. Annars kan man lika gärna gå och lägga sig.

I sommar kommer DJ Q till Hultsfredsfestivalen. Innan dess släpps singeln »Glasgow’s Jazz« med mixar av bland andra Derrick Carter och Kenny Larkin.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #4, ,

Kommentera

Kategorier

