Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] The Halo Benders

The Halo Benders

DE MEST TONGIVANDE figurerna inom amerikansk indierock är ofta mångsysslande arbetsnarkomaner. Ta till exempel Doug Martsch, ledare för Built To Spill, och Calvin Johnson, som vi känner från Beat Happening och Dub Narcotic Sound System och som dessutom driver det Olympia-baserade skivimperiet K Records.

När de känner för det skramlar Martsch och Johnson även ihop småavig källarpop i bandet Halo Benders, som nyligen släppt sitt tredje och skarpaste album »The Rebels Not In«.

Men får man tro Calvin Johnson är Halo Benders allt annat än ett sidoprojekt.

— Nej, det vill jag inte kalla det. Jag har aldrig sett ett band som viktigast och resten som en hobby. Allt jag sysslar med gör jag för att det betyder något för mig.

Halo Benders kom till efter att Martsch lagt ned halvlegendariska Boise-combon Treepeople.

— Doug var trött på att bara spela i ett band, så han bildade Built To Spill men ville göra något mer. Beat Happening och Treepeople hade spelat en del ihop, så vi kände varandra. Jag fick en tejp och Doug frågade om vi kanske kunde spela in några låtar för skoj skull. Därifrån bara växte det.

Halo Benders är löst i formen men rymmer på »The Rebels Not In« även Wayne Flower från Treepeople, Ralf Youtz, som spelade på första Built To Spill-plattan, samt producentgurun Steve Fisk, även bekant från Pell Mell.

Den som gillar de ovan droppade namnen faller antagligen för Halo Benders djärva melodier också. Ända sedan debuten »God Don’t Make No Junk« 1995 har bandet dock haft en tydlig egen profil, grundad på den karakteristiska vokala kollisionen mellan Johnsons röst, grov och mörk som ett hembakat fullkornsbröd, och Martschs ljusare, något mer nyanserade stämma. Rösterna drar åt varsitt håll och glider över och under varandra på ett ofta väldigt effektfullt sätt.

— Det där bara hände. Jag tyckte Doug skulle sjunga och han tyckte jag skulle sjunga. Så det slutade med att båda sjöng i stället.

När jag pratar med Johnson håller han på med ett nytt Dub Narcotic Sound System-album och producerar K Records-akten D+ (med Bret Lunsford från Beat Happening). Martsch jobbar med ett nytt Built To Spill-album som antagligen dyker upp i höst. Om och när Halo Benders blir en grupp igen vet ingen.

— Det blir när det blir, om det känns rätt. Men jag ska ned till Boise och hänga ett tag med Doug någon gång i vår. Och vi brukar aldrig kunna ses utan att skriva några låtar, så förmodligen lär det sluta med ett album till.


Håkan Steen

Postat i:Håkan Steen, POP vol 2 #4, ,

Kommentera

Kategorier

