Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #4:2] Towa Tei

Towa Tei

— BIZ MARKIS sa att min låt var whack och jag sa att det var meningen, »cause you can lock it Biz, you can lock it hald«, och det är precis vad han gjorde, berättar den japanske kompositören Towa Tei, en gång känd som den lille glasögonormen i danstrion Deee-Lite. I fjol släppte han sitt tredje soloalbum »Sound Museum«, piggt botaniserande i rytmer och ljud, och nu har han tjatat tillräckligt på Warner för att skivan ska lanseras i Europa och USA.

Towa lämnade Deee-Lite för fyra år sedan, under inspelningarna av deras tredje album »Dewdrops in the Garden«.

— De ville göra ett renodlat dansalbum, med massor av house, och jag ville ta det lugnt… chill out. Så jag flyttade tillbaka till Tokyo efter många år i New York och började lyssna på bossanova och soul.

På »Sound Museum« sjunger sångerskan Vivien Sessoms, som tidigare körat bakom Keith Sweat, ett par honungssöta soullåtar som TLC skulle ha köpt av Towa om han kommit från Atlanta. Lika lysande är »BMT« där Biz Markie och Mos Def rimmar lyckligt över ett brusigt, TV-spelsbarnsligt groove.

— Det krävs originella rappare som Biz och Mos för att rappa över ett så whacky spår, förklarar Towa. Har du hört Mos singel »The Universal Magnetic«? Det var den svarta skiva jag spelade mest i fjol förutom Erykah Badu.

Towa blev god vän med Native Tongues-possen i slutet av åttiotalet. Han pluggade grafisk design i New York och gav ett visitkort till Afrika från The Jungle Brothers, som genast bad honom hjälpa till med konvolutet till »Done By the Forces of Nature«. Q-Tip från A Tribe Called Quest fattade också tycke för den japanske studenten och rappade i Deee-Lites superhit »Groove Is in the Heart«.

— Jag jobbade i studion med Jungle Brothers och lärde dem lite om sampling och datorer. De visade mig hur man tar sig in i ett beat, hur man hittar de allra djupaste beatsen och pitchar och scratchar tills de tar över hela ens kropp. De fick mig också att upptäcka jazz, särskilt Ron Carter.

En annan höjdpunkt på »Sound Museum« är »German Bold Italie«, en technostomper där Kylie Minogue sjunger att hon är ett grafiskt typsnitt: »I can complement you weil, Especially in red, Extremely in green, Maybe in blue«.

Hon har inte låtit charmigare sedan »Confide in Me«.

Skivan avslutas med »Everything We Do Is Music«, tio minuters breakbeats och kristallklara Kraftwerk-syntar med ett intro inspelat på Bali.

— Jag har nyligen upptäckt indonesisk musik. Deras ljud är fantastiskt organiska, perfekta att blanda med elektroniska rytmer.

Towa driver etiketten Akashic där han gett ut skivorna »Future Listening« och »Sweet Robots Against the Machine«. De senaste månaderna har han också producerat skivor med den japanske komikern Koji 12000 — »funny sounds, you know« — och börjat programmera beats till sitt fjärde album.

— Jag funderar på att flytta ut på landsbygden med min fru och min son. Allt är så smutsigt i Tokyo. Jag vill ha bättre dricksvatten och finare natur innan jag gör färdigt nästa skiva.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #4, ,

Kommentera

Kategorier

