Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #3:2] Album: SIZZLA – Black Woman & Child

SIZZLA

Black Woman & Child

Greensleeves/MNW ILR

Spår tre, »More Guidance«. Det är den bästa Clash-låt som spelats in de senaste 15 åren. Rent ljudmässigt låter förvisso reggae-DJ:n Sizzlas inspelning lika lite som Clash som Toots & The Maytals »Pressure Drop«, Junior Murvins »Police and Thieves« eller Willie Williams »Armagideon Time«, men såväl texten som attityden i låten är helt i Clashs anda.

Sizzlas »More Guidance« är en Molotov-cocktail som landar framför fötterna på Kingstons polisstyrkor. Med samplade polissirener och en text om polisbrutalitet och sociala orättvisor går Sizzla runt på gatorna i sina hemkvarter och gör sin »The Guns of Kingston«. Melodin är dessutom ren kärlek. Stödd av sin orubbliga tro på Selassie sjunger Sizzla militant soul — skarpladdad och förälskad soul — som pulveriserar allt annat du hittar i dagens skivbutiker.

Samma morgon som jag skriver det här spelar jag »More Guidance« om och om igen. När jag tittar på klockan upptäcker jag att jag lyssnat på en enda låt oavbrutet i nästan 45 minuter. Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra låten rättvisa med ord, men nu tycker jag mig kunna höra exakt hur Clash hade tolkat den.

Clash hade behållit polissirenerna men förstärkt de syntetiska rytmerna med gitarrer. Det furiösa tempot i sångmelodin är redan som gjort för en hes Joe Strummer. När det utomjordiska soulpartiet »Love we need some more« tonar fram efter två och en halv minut kan man också se Mick Jones ståendes på tå i skivstudion. Andrastämman är specialskriven just för honom.

Det tog en månad innan jag över huvud taget brydde mig om att lyssna på Sizzlas »Black Woman & Child«. Jag fick skivan med posten, men tyckte omslaget var så hopplöst att jag dömde ut den utan att ens ha hört den. Omslaget pryds av en extremt kitschig målning. Association: Steve Kekana tonsätter valda delar av »Lejonkungen«. Bilden inuti visar dessutom att Sizzla själv inte precis är någon Paul Simenon — gul turban, vitt kroppslakan och multikulturella halsband — men så fort han öppnar munnen håller man käften med sina fördomar.

Om du någon gång förförts av musik från Jamaica kommer du att älska »Black Woman & Child«. Att jag fastnat just vid »More Guidance« är egentligen en tillfällighet. Hela albumet är lika förbluffande jämnstarkt som Gregory Isaacs plattor från tidigt åttiotal. »One Away« är tung rootsreggae med blåsarrangemanget snott rakt av från Burning Spear. »Guide Over Us« kunde varit uppföljaren till Cultures »Natty Never Get Weary«; Sizzla sjunger så att det klumpar sig i halsen. »No Time to Gaze« är furiös crackragga som understryker hur tråkigt Black Grapes senaste album faktiskt var.

Hemma på Jamaica har Sizzla kallats reggaens mest kontroversiella artist sedan Peter Tosh. Till skillnad från genrens pengakåta gangsters och nedrökta nostalgiker utgör Sizzla ett reellt hot mot både den religiösa och politiska makten. Sizzla menar att Jamaicas ungdom hjärntvättas i tron att de inte kan göra något åt sin situation. De fattiga luras att tro att det är guds vilja att de är fattiga. I stället uppmanar Sizzla till resning genom kunskap.

Att han också tror att allt skulle lösa sig om alla jamaicaner utvandrade till Etiopien är sorgligt (läs Ryszard Kapuscinskis lysande reportagebok »Kejsaren« om Haile Selassie och inse att Selassie bara var en galning som lät sitt folk svälta ihjäl), men frågan är om rastafarireligionen ska tolkas bokstavligt. Om man i stället ser drömmen om frälsaren Selassie och det heliga landet Etiopien som en symbolisk motbild till Babylon (det materialistiska och korrumperade västerlandet) är det ett budskap man även själv kan identifiera sig med. Det är hur som helst inga problem att identifiera sig med musiken. Det här är upp till kampsoul för alla som vägrar sluta drömma om ett värdigare liv. Det här är Radio Clash.

Jan Gradvall

Postat i:Album vol 2 #3, Betyg 09, Jan Gradvall, ,

Kommentera

Kategorier

