Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #3:2] Album: GASTR DEL SOL – Camofleur

GASTR DEL SOL

Camofleur

Domino/MNW ILR

Gastr del Sol verkar tycka att detta deras fjärde album är en osedvanligt poppig och rak historia och, det är klart, man kan ju lägga ribban på olika höjd.

Själv har jag väldigt svårt att bli klok på det här. Och jag antar att jag inte ska det heller.

Numera består gruppen enbart av sina två hjärnor och eldsjälar, David Grubbs, med bakgrund i de mer traditionellt amerikanskt indierockande banden Squirrelbait, Slint och Bastro, samt experimentelle gitarristen och kompositören Jim O’Rourke, som även producerat kioskvältare och bästsäljare med akter som Melt Banana, Faust, Cindy Dall och U.S. Maple.

Det de gör tillsammans är precis så splittrat och vridet som man kan tänka sig. Jag tänker på Soul Coughing i deras knäppaste stunder, Tortoise och Stereolab, Flying Saucer Attack, latinamerikansk folkmusik, avantgardejazz och Captain Beefheart. Stämningarna kan påminna om den egensinniga sagopsykedelia som McGough And McGear roade sig med på sextiotalet och tanken att skrapa sönder och smutsa ned varje antydan till rena popmelodier med störningar och knäppa ljud andas Guided By Voices.

Massor av namn, alltså, och flera favoriter ibland dem, men ändå känns det aldrig som att jag kommer i närheten. Gastr del Sol plockar ihop en egen variant, men om det är pop eller jazz eller revolutionerande postmodern konstmusik har jag ingen aning om.

Kanske förstår jag bara inte Gastr del Sol, men det spelar mindre roll. Jag vet nämligen att den musik jag verkligen gillar är musik som berör och förmår hitta den perfekta mixen av hjärta och hjärna.

»Camofleur« har irrat runt alldeles för många varv i hjärnan och missat hjärtat på vägen ut. Den låter mycket, men känns inte det minsta.

Håkan Steen

Postat i:Album vol 2 #3, Betyg 03, Håkan Steen, ,

Kommentera

Kategorier

