Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #3:2] Shizuo

Shizuo

DAVID HAMMER KALLAR Sig Shizuo och gör breakbeats med så tvära kast att stereon behöver airbag. Han började sin karriär som ljudtekniker åt kompisarna Atari Teenage Riot. Sedan blev han serietecknare, men ingen ville publicera hans strippar om Sadolf Titler. Nu tillbringar han sin mesta tid i en lägenhet i Charlottenburg, Berlin, där han samplar oväsen och lyssnar på The Cramps.

— Shizuo är egentligen ett slags medvetande som jag försöker uppnå i musiken. Total njutning. Det som får människor att ge fan i allt och bara sitta hemma och röka. Jag gillar att uppfinna nya ord. Just nu kallar jag min musik give-up. Förut hette den fuck-step och fuck-stop, men det lät mesigt när låtarna började gå riktigt snabbt.

Albumen »High on Emotion« och »Shizuo vs. Shizor« på Digital Hardcore är kortslutna pacemakers i bröstkorgen. Senaste EP:n »New Kick« har ett par melodier inkilade i bruset. Titelspåret är en Cramps-cover och i de uppfinningsrika »The Man« och »The Hooker« låter sångerskan Annika Trost barnsligt trallvänlig.

— Jag försöker låta som en kattunge, förklarar hon. Som modtjej kommer jag från en helt annan bakgrund än David. Jag hade aldrig lyssnat på något elektroniskt förrän han spelade upp sina låtar. Då förstod jag att jag äntligen hittat nittiotalsmusik som var lika full av kraft som The Whos »My Generation«.

Innan jul turnerar Shizuo i USA tillsammans med Atari Teenage Riot.

— Vi ska döda collegekidsen, dårskrattar David. Den amerikanska medelklassen ska få veta att den lever. De har inte fått någon riktig rock sedan Hasil Adkins.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #3, ,

Kommentera

Kategorier

