Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #3:2] Broder Daniel

Broder DanielHENRIK BERGGREN tar sig aldrig i kragen. Hans grupp Broder Daniel är fortfarande så sjukligt självömkande att deras riff låter som om de strötts över en terapisoffa. Snart släpper de sitt tredje album.

— Jag känner att det här blir vår sista skiva, säger Henrik. Men det kände jag inför den förra skivan också. Och den förförra. Jag har så orealistiska uppfattningar om allting. Jag går runt och tänker att jag ska dö.

Broder Daniel har fått kontrakt med Dolores Recordings, göteborgsbolaget som nyrenoverats av Klas Lunding. Sedan bandet lämnade EMI för ett år sedan har de spelat in ett dussin låtar men mest legat på sofflocket.

— Vi har bara tackat ja till spelningar som gett minst 40.000 spänn. Det har inte blivit så många, förklarar trummisen Lars Malmros.

»Sitting Out in the Cold«, en åtta år gammal demo, är det enda Broder Daniel släppt på skiva det senaste året. Låten dök upp på Emmabodafestivalens samlings-CD och är fem minuter metallisk pubertetsrock, framvalsad mellan pärmarna i Henriks olästa läxböcker. Samma desperata känsla finns kvar i Broder Daniels nya låtar. Även om de har en luftigare produktion och fler melodier.

— Förut var musiken mer frustrerad. Nu har jag varit kär och därför vill jag ha mer rymd i låtarna, säger Henrik.

»Old in Just One Day« är en av de bästa nya låtarna där Henrik sjunger om att bli lämnad av en flicka och dö som 21-åring. »You Bury Me« är en sorgesång med bräckliga »yooo hooo«-körer.

— Det är ändå en av de glada låtarna, protesterar Henrik. Den handlar om att begravas av känslor… som i den där tidiga Primal Scream-låten där han sjunger »Ivy, Ivy, you destroy me«. Men jag vet inte. Jag lyssnar inte på någon musik längre förutom Bruce Springsteens »Nebraska«. Om Henrik får som han vill ska den nya skivan inte heta något alls, eller bara »Broder Daniel« som den förra. Han är trött på titlar. Han är trött på det mesta förutom låtskrivandet.

— Jag gör nästan ingenting. Jag ser ingen mening i att göra en massa grejer. Man ska gå in på ett museum, gå ut ur ett museum, gå in på ett kafé och gå ut därifrån. Det är hemskt.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #3, ,

Kommentera

Kategorier

