Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #2:2] Album: KENT – Isola

KENT

Isola

RCA/BMG

Det har inte känts som om Kent varit för mig. Deras musik har förflyttat mig tillbaka till de hörn av mitt gamla pojkrum som jag inte ville sitta i igen, någonsin. Och jag menar inte hörnet där stereon stod och där jag hukade halva nätterna över en massa depprock. Jag menar hörnet i sängen, och hörnet vid garderoben, där jag kunde sjunka ner alldeles mosig av gråt efter någon meningslös förälskelse, eller bli sittande i timmar och läsa Herman Hesse.

Det var perioder man kom igenom inte genom att bearbeta dem, utan genom att uthärda och glömma. Kents påminnelser har inte gett mig något.

Inte för att jag tror att Kent medvetet velat gestalta svenska tonåringars vemod. Men någonting i tonen och tilltalet träffar tydligen exakt i tonåringars hjärta, eller i den delen av hjärtat som ännu bär tonårens ärr.

Men det faktum att det aldrig funnits något charmigt över Kent är inte bara skälet till att jag haft svårt för dem, det är också ett skäl till varför jag samtidigt, paradoxalt nog, respekterat dem högt. Deras allvar, och deras förmåga att uttrycka det — genom vackra melodier, karga texter, ett begåvat gitarrmangel och inte minst Joakim Bergs fina sångröst — har imponerat. Det har inte känts som om det varit för mig, bara.

Fram tills nu har Kent dessutom bara gjort en enda låt. Om och om igen genom två album. Och så kom den igen som nya albumets förstasingel — »Om du var här« var inget annat än en manifestation av Kent-soundet.

Därför känns resten av skivan som en enda stor överraskning.

Först är det ljudet. Det är som om de spänt fast gitarrskramlet i en svarv och snidat fram nya, nyansrika mönster ur råmaterialet; rytmgitarrerna ligger nära basen och trummorna och skakar, medan solofigurerna böjs fram i varma, syntetiska färger, nära ljudet i gitarrerna under David Bowies Berlinperiod. Dessutom finns fler keyboards än tidigare; droppande och klirrande klanger från synthesizer och Fender Rhodes.

Sedan är det några av sångerna som är så stora att man sjunker ihop i det där gamla hörnet trots allt, alldeles frivilligt, och bara ryser. »Saker man ser« byggs upp mot årets vackraste svenska poprefräng men matchas direkt av refrängen i »Celsius«; »OWC« är en dallrande fin, och samtidigt skrämmande eskapistisk, flygelballad (titeln anspelar på en reklamskylt i »Blade Runner«: »If you want a new and better world, take yourself to the Off World Colonies«); och i »Livräddaren« fyller underbart elektriska gitarrer melodin som ett ballongsegel.

Också texterna känns intressantare — förutom den malplacerade klagolåten över popkändisskapets frustrationer i grötrockiga »Bianca«, rör det sig om kärva kärleksgrubblerier och ett filmiskt berättat utanförskap, med kyligt vitnande metaforer: berättarjaget rakar av sig håret som en terrorist, han ligger i en swimmingpool och känner kloret, han tittar på sin vita hud under armbandsklockan, han inte bara fryser utan förfryser, han och hans tjej tänker »moderna tankar« om varandra.

Det är som en ljudsatt version av Per Hagmans böcker, fulla av förståelse för dramatiska loserkänslor och kärlekens destruktivitet. Liksom hos de uppenbara förebilderna Radiohead är alienation ett bärande tema.

Avslutande »747« har en text som estetiserar en flygkrasch så man börjar tänka både på den sjuka kärleken i J.G. Ballards roman »Crash« och hur H.C. Andersens ståndaktige tennsoldat smälter till en hjärteklump i kakelugnen tillsammans med askan efter pappersballerinan.

Läser man bara orden i texthäftet är det väl gymnasialt, för att inte säga ointressant. I Jocke Bergs röst, och i Kents repetetiva och fodervarmt frasande rock, blir det äkta och trovärdigt.

Kjell Häglund

Postat i:Album vol 2 #2, Betyg 06, Kjell Häglund, ,

Kommentera

Kategorier

