Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #2:2] Album: BLACK SWAN NETWORK – The Late Music

BLACK SWAN NETWORK

The Late Music

Camera Obscura/import

»Explanation II: Instrumental Themes and Dream Sequences« är det fullständiga namnet på den bonusskiva som följde med de första exemplaren av Athens-kvintetten Olivia Tremor Controls debutskiva »Music From the Unrealized Film Script, Dusk At Cubist Castle«. »Explanation II« skulle fungera som hjälpmedel för att uppnå en god natts sömn. Skivan är ihopsatt på ett cykliskt sätt, så att man bara ska kunna trycka på repeat och drömma sig bort. Och om man spelar »Explanation II« samtidigt som »Dusk At Cubist Castle« så lär det förverkliga »the quadraphonic sound«.

Nyligen släppte Flydaddy Records skivan separat för de som missade den första gången.

Black Swan Network består av alla medlemmar i Olivia Tremor Control samt några av deras vänner — något av kutym när man har att göra med ett band som är involverat i det mytomspunna The Elephant 6-kollektivet. Till de mer kända gästartisterna den här gången hör Jeff Mangum, Neutral Milk Hotel och Julian Koster från Chocolate USA.

»The Late Music« är den första fullängdsskiva som släppts under namnet Black Swan Network. I intervjuer med Olivia Tremor Control har man länge kunnat läsa om detta mer experimentella, mer elektroniska sidoprojekt. Gruppen har talat mycket om saker som ljudlandskap och inspelningar av diverse fenomen ute i det fria. De har uppmanat människor att spela in sina drömmar på kassettband och skicka dem till Black Swan Network. Detta har fått mig att frukta något av en »Explanation III«. Jag tyckte nämligen inte att »Explanation II« fungerade som annat än en musikalisk ekvivalent till ett sådant där videoband med ett avfilmat akvarium på. Den tog mig aldrig någonstans.

Lyckligtvis är »The Late Music« både intressantare och mer stämningsskapande. Det finns något rastlöst över skivan, det verkar som om Olivia Tremor Control den här gången koncentrerat sig på mardrömmarna. Korta stycken överlappar varandra och driver skivan framåt. Loopade fragment av ord — barnröster, vuxenröster. Röster som gnyr, sjunger, mässar, talar i normal samtalston, skriker. Inspelad natur — vågor som bryts mot en strand, cikador, fågelkvitter. Ett tåg far förbi, bilar far förbi, alla på väg bort någonstans. Manipulerade telefonsignaler. Pulserande elektroniska ljud. Knarrande, puttrande, framfusiga elektroniska ljud. Julian Koster spelar trasig televisionsapparat på ett av spåren. Celloimprovisationer. Träblåsinstrument.

»The Late Music« är alltså något av en systerskiva till »Explanation II«. Strukturen känns igen, men där »Explanation II« är insmickrande är »The Late Music« krävande. Där »Explanation II« vaggar till sömns jagar »The Late Music« upp.

Om du har blivit förförd av alla Olivia Tremor Controls små psykedeliska popkarameller och förväntar dig något liknande hos Black Swan Network kommer du att bli besviken. Men äger du »Dusk At Cubist Castle« och tycker om »Green Typewriters«-sjoket borde du leta upp »The Late Music«. Tycker du om »Explanation II« rekommenderar jag skivan som ett oroligt alternativ.

Skrivet på innerkonvolutet står det att det här är »The Late Music« volym ett. Det bådar gott inför framtiden.

Johan Jacobsson

Annonser

Postat i:Album vol 2 #2, Betyg 07, Johan Jacobsson, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: