Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #2:2] Album: BLACK GRAPE – Stupid Stupid Stupid

BLACK GRAPE

Stupid Stupid Stupid

Radioactive/Universal

Jag hatar Black Grape. Jag hatar allt de står för. När denna tidning valde »It’s Great To Be Straight…Yeah« till 1995 års bästa album övervägde jag allvarligt att sluta som recensent. Så djupt rotat är mitt ogillande.

Jag avskyr dem av precis samma skäl som jag avskyr »Give Out But Don’t Give Up« med Primal Scream. Jag har aldrig tickat igång på gamla knarkare som lirar förståndshandikappad partyboogie, jag blir bara arg.

Hade Black Grape faktiskt varit vad de låter som — en måttligt inspirerad hobbygrupp på ett dagcenter eller drängfulla karlar på sin sista repmånad — hade ingen börjat orera om gospel, funk och feeling, men nu handlar det om ett gäng vita medelålders crackgorillor från Manchester och vips vill den samlade massan av manliga rockkritiker vara med och relatera. Black Grape låter ju ungefär som de själva kunde gjort på en bättre efterfest med Status Quo och gammal boogie på skivtallriken, handen i byxlinningen, Jenny McCarthy Show på TV:n, bastuaggregatet på högvarv och några bärs för mycket innanför västen.

»Stupid Stupid Stupid« låter exakt som »It’s Great…«, men ofantligt mycket sämre, slappare och träigare. På »It’s Great…« fanns ju åtminstone den lysande klumpfotsfunken »Shake Your Money« som bar även utan heroinreferenser. Här finns bara en Shaun Ryder som rosslar fram vers upp och refräng ner om att han vill get higher eller att vi alla är squeaky, blåsarrangemang som hämtade ur signaturen till »The Young Ones«, sitarer som gnäller fram över söndertröskade funky drums och så någon Denise Johnson-figur som sjunger soul i bakgrunden. Jag har hört det förut och jag vill aldrig höra det igen.

»Stupid Stupid Stupid« kommer att få alldeles för många män i min bekantskapskrets att knäppa upp skjortknapparna, odla rosor på kinderna och berätta för varandra om första gången de rökte brass. Ett steg fram och tvåhundra tillbaka; dum, dummare, dummast. Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Anna Hellsten

Postat i:Album vol 2 #2, Anna Hellsten, Betyg 02, ,

Kommentera

Kategorier

