Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #2:2] Monkey gone to Skansen

Monkey gone to Skansen

Jonas Wahlström, föreståndare på Skansenakvariet, berättar om djuren på Pixies-omslagen.

KRABBAN PÅ »DOOLITTLE«

— Det här ser ut som en vanlig svensk krabba men jag är inte riktigt säker. Det finns väldigt mycket krabbor. Stjärten är aningen spetsig, det kan nog vara en hankrabba.

Hur hårt nyper krabban?

— De kan förstås inte nypa av fingrar men de nyper så det känns. Om man tar i dem så måste de ju försvara sig.

MULLVADEN PÅ »DIG FOR FIRE«-TOLVAN

— Detta är en vanlig mullvad som sticker upp ur ett hål. Man kan ofta se dem i sydsverige. De är praktiskt taget blinda och lever under jorden hela sitt liv. De behöver ingen syn.

Hur djupt kan mullvaden gräva?

— Normalt gräver de ner sig ett par decimeter, kanske en halv meter, och de har god hjälp av sina jätteklor.

APAN PÅ »DOOLITTLE«

— Ullapa, skulle jag tro. En dåligt uppstoppad ullapa. Jag ser på apans min att den är uppstoppad. Ullapan lever i regnskogarna i Sydamerika. Den har en lång gripsvans. I Sverige finns inga ullapor men man kan se dem på zoo i Holland och Tyskland.

GRODAN PÅ »BOSSANOVA«

— Är den äkta? Jag tycker att den ser plastig ut. Det ska nog föreställa en form av lövgroda. Förmodligen en trädlövgroda eftersom den har lite längre ben. Vanliga lövgrodor är en aning mer kompakta. Lövgrodor finns mest i tropiska områden men vi har faktiskt en sort i sydsverige, en liten som är ganska sällsynt.

HUNDEN PÅ »HERE COMES YOUR MAN«-SINGELN

— En bostonterrier, skulle jag spontant säga. Jag kan inte så förskräckligt mycket om hundar.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #2, , ,

Kommentera

Kategorier

