Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #2:2] Stereo Total

Stereo Total

DEN MULTINATIONELLA BERLIN-gruppen Stereo Total har bänt upp kistlocket till det tidiga tyska åttiotalets genialiskt enkla och humoristiska syntpop. De har inte bara fångat andan och stämningen, utan till och med gått så långt att de låtit den gamle syntstofilen Andreas Dorau medverka på singeln »Schön von Hinten«. På andra ställen medverkar den franska sångerskan Laila France och Momus — brittisk musiker och filosof som till vardags smider planer för en ny världsordning.

På omslaget till Stereo Totals debutskiva »Monokini« poserar en naken, plutande kvinna i den där ställningen som gjorde Beloveds »Sweet Harmony«-video så populär. Hon kallar sig Francoise Cactus och delar sin tid mellan romanförfattande, skådespeleri och platsen som Stereo Totals trummis och sångerska. Hennes röst är eldig och yvig. Som plutmunnen signalerar är hon fransyska, närmare bestämt från det röda vinets Bourgogne. Men sedan snart tio år bor hon i Berlin tillsammans med sambon och bandpartnern Brezel Göring.

Ni gör en tysk version av Francoise Hardys »Oh Oh Chrie« och er musik låter som en blandning av tyskt åttiotal och franskt sextiotal.

— Ja. Eller som en blandning av Brezels skivsamling och min. Jag växte upp med de franska schlagerdrottningarna. Första gången jag stod på en scen sjöng jag en Petula Clark-låt. Och hon känns väl så mycket franskt sextiotal som någon ickefransyska kan göra. Mitt gamla band hette The Lolitas. Vi blandade tuff garagerock och mjuk chanson-tradition.

Ert albumomslag pryds av Eurovisions-schlagerfestivalens symbol och ni har en låt som heter »Grand Prix Eurovision«. Franska sextiotalsstjärnor som France Gall och Francoise Hardy tävlade i festivalen…

— Som liten drömde jag om att vinna L’Eurovision. Ah! Jag älskade att se omröstningen, då sångerskorna satt bakom scenen och darrade av spänning.

— Numera är det mest på skoj. Låtar ska ju handla om någonting. En dag när jag inte hade någon inspiration skrev jag till exempel en text om kommatecken och punkter. Jag satt framför min skrivmaskin och det kändes som om det inte fanns några andra tecken.

Tycker du om andra nya chanson-inspirerade artister? Som Katrine?

— Jodå. Men Katrine är inte som Stereo Total. Han är en sofistikerad dandy. Vi är revolutionärer.

Vadan ditt efternamn, Cactus?

— Jacques Dutronc sjöng att »Hela världen är full av kaktusar, det finns ingenstans att slå sig ner« och det tycker jag är en fantastisk beskrivning av vår jord. Jag tog namnet när jag kom till Berlin. Min mor var passionerad hobbyflorist och vårt hus var alltid fyllt av blomsterarrangemang. Mitt rum var kaktusrummet. Jag var ett mycket lugnt barn. Jag kunde ju inte springa omkring och leka vilda lekar i ett rum fullt av taggiga växter.


Madelaine Levy

Postat i:Madelaine Levy, POP vol 2 #2, ,

Kommentera

Kategorier

