Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #2:2] Robbie Fulks

Robbie Fulks

»Nashville’ll do just fine.
As long as there’s a moron market, and a faggot in a hat to sign«

SÅ LÅTER DET på en ny platta med Robbie Fulks, knappast er genomsnittlige countryartist.

— Och bögarna hamnade i låten mest för att jag behövde ett tvåstavigt manligt skällsord just där, det är idioterna i cowboyhattar jag är ute efter, förtydligar han över en transatlantisk telefonlinje.

Hans producent heter Steve Albini, första albumet hette »Country Love Songs« och hade ett yxmord på omslaget. Nya plattan heter »South Mouth« och det är där han gör upp med Nashville i låten »Fuck This Town«.

Countryhuvudstaden lär knappast förlåta, men nästa år kommer första plattan under ett färskt kontrakt med multinationella Geffen Records.

Varför country?

— En kompis, fiolspelaren Al Murphy, öppnade mina ögon för så där sju-åtta år sedan. Han tog mig bortom Merle Haggard och George Jones. Till Hank Thompson, The Louvin Brothers, Jean Shepard, Webb Pierce, Hank Snow… och plötsligt förstod jag att här fanns allt jag sökt i musiken. Två-och-en-halv-minuters-låtar, hårt hållna; direkta texter om saker som faktiskt angår folk i vardagen; fräckt och svängigt komp; humor och mänsklighet. Precis allt det som saknas i det mög Nashville i dag prånglar ut i countrymusikens namn.

Varför Albini?

— En annan kompis hade spelat med Steve i en tidig upplaga av Big Black och tog mig till hans studio för att göra en demoinspelning. En av de låtarna hamnade på en av Bloodshots samlingsplattor med »rebellcountry« och det kändes bra att fortsätta jobba med honom. Inte minst för att han var så billig…

— Jag gillar att han spelar in så »ärligt«, att min akustiska gitarr faktiskt låter precis som en akustisk gitarr. Dessutom har han bra idéer. Det var han som stred för att »Barely Human« på första albumet skulle göras så naken och återhållsam. Jag stretade emot, men han sa bara »ge mig en kvart för att visa vad jag menar« och nu tycker jag att det är bland det bästa på plattan.

Varför så kontroversiell? I »Barely Human« studerar du närgånget ett fyllos nerbrytande effekt på sin familj och på nya plattan beskriver du ett sexmord i tämligen grafiska bilder, över två verser.

— Att vara kontroversiell har naturligtvis ett värde i sig, jag är ju i ett läge där jag vill att folk ska upptäcka min musik. Countrymusiken har dessutom alltid tidigare varit grafisk och osminkad i sina beskrivningar, se bara på alla morden i The Louvin Brothers låtar. Det är bara i dag som allt är så förtvivlat renskrubbat och meningslöst. Och även om »Fuck This Town« knappast lär spelas på radio, så är det ju ändå så att väldigt många kommer att höra den och diskutera den. Och ingen annanstans är den så populär som på mina spelningar i Nashville.

— Albumtiteln säger vad det handlar om. »South mouth« är en sjukdom uppfunnen av författarinnan Florence King. Den drabbar sydstatsbor och upptäcks genom att den som drabbas bara pratar om mord och andra tragedier. Döda grisar och sånt…


Lennart Persson

Postat i:Lennart Persson, POP vol 2 #2, ,

Kommentera

Kategorier

