Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #2:2] Asian Dub Foundation

Asian Dub Foundation

INNAN BREAKBEATSEN rullar igång i Asian Dub Foundations »Assassin« kastar den 19-årige rapparen Master D ur sig orden »Mohammad Singh Azad«. Det är namnet på en fattig pojke som 1919 såg brittiska armén skjuta ihjäl 300 män, kvinnor och barn i den indiska staden Amritsar.

— Han svor att han skulle hämnas, berättar Asian Dub Foundations programmerare och gitarrist Steve Chandra Savale, mer känd som Chandrasonic.

— Mot alla odds lyckades han flytta till England. Han hette egentligen Uddam Singh, men tog namnet Mohammad Singh Azad för att visa att han representerade de muslimska, sikhiska och hinduiska folken. Till slut fick han jobb som butler hos den före detta generalen O’Dwyer som en gång gett order om massakern i Punjab. Han arbetade där i många år tills han en kväll 1939 satte en kula i huvudet på sin arbetsgivare. Han fick sin hämnd. Ett år senare hängdes han i Pentonville-fängelset som ligger ett stenkast från vår replokal.

Asian Dub Foundation är andra generationens invandrare från Pakistan och Indien. De släppte debutalbumet »Facts and Fictions« för två år sedan och har gett ut ett knippe singlar som hämtar ilskan hos Rage Against The Machine, basen hos Grooverider och raggagunget hos Bounty Killer. »Asian jungle punk«, säger de själva. Master D, Dr. Das, Chandrasonic, Pandit G och Sun-J bläddrar fram de blodiga kapitel i Indiens historia som Richard Attenborough aldrig skulle ha inkluderat i »Gandhi«.

— Jag var med och startade ett technoband som hette Higher Intelligence Agency i början av nittiotalet, säger Chandrasonic. Men jag blev utkastad eftersom jag inte hade rätt attityd. Ambient var bara en medelklassgrej för att fly verkligheten.

— Folk förväntar sig inte att vi ska vara så arga. De tror att asiatisk musik handlar om rökelse, meditation och andra turistgrejer. Men från oss får de inget jävla Kula Shaker-trams. Vi river ögonlocken av dem så att de ser rasismen och lögnerna. Vi visar hur det ser ut i Tower Hamlets och andra asiatiska London-kvarter som förvandlats till ghetton.

Bandets nya album »R.A.F.I.« (Real Areas For Investigation) är släppt i Frankrike där de har en trogen publik, men ges inte ut i England och resten av Europa förrän nästa år — i en ommixad och hårdare version. Innan dess ska de också medverka på Nusrat Fateh Ali Khans remixskiva »Star Rise« där de tar sig an favoriten »Taa Deem«.

— Vi tycker om all musik som vinner maximal kreativitet ur minimala resurser, säger Chandrasonic. Sedan spelar det ingen roll om det är ragga, punk, rap, electro eller jungle. Själv är jag väldigt inne på amerikansk sextiotalspunk eftersom jag just köpte »Pebbles«-samlingen. Och så gillar jag »Mash Dem Down« med junglegruppen Rude & Deadly.

Bandet har funnit en själsfrände i Alec Empire och Atari Teenage Riot som samarbetade med dem på singeln »Free Satpal Ram«. En hyllningsskiva till en man som fängslades efter att ha dödat en av sex rasister som attackerade honom på en restaurang i Birmingham.

— Musiken går inte att skilja från vårt politiska budskap. Vi förväntar oss inte att folk ska gå från våra konserter och citera Malcolm X. Men vi ger dem rätt vibe. De får Asian Dub Foundation i själen och blodet.


Fredrik Strage

Annonser

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #2, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: