Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Snart #1:2

Snart

Dundee, Emmaboda, Skånegatan. En stark indievind blåser bort alla cynismer från demospalten. Terry Ericsson är hemma igen.

Glass on the pavement under my shoe
without you is all my life amounts to

»Katy Song«, Red House Painters, 1993

HÅLL I BEPPEMÖSSORNA för jag har någonting viktigt att säga. Det var fyra år sedan sist, men nu kan jag med bestämdhet slå fast att det återigen går en indievåg över landet. Då, 1993, kände jag vindarna blåsa extra mycket när jag befann mig på Trästocksfestivalen i Skellefteå och såg hur många talangfulla svenska popband som helst. Nu, 1997, besöker jag Emmabodafestivalen för åttonde året i rad och upplever deras starkaste program sedan starten. Det är bara logiskt att arrangörerna slår sitt publikrekord med råge.

Indiekidsen är på frammarsch igen och vare sig de är inne på Manchester (Stockholmsklubben Happy Manday, med tyngdpunkten på indie/Manchester fylls till bristningsgränsen varje vecka), anorakpop, shoegaze eller mod har jag inte sedan de där dagarna i Skellefteå sett så många popnördar samlade på ett så litet område. Och jag blir djupt tagen av upplevelsen nere i Smålandsskogarna, för med några få undantag har jag ju som bekant mest beklagat mig och varit aggressiv och cynisk i denna krönika. Nu blir jag glad och nostalgisk över att kunna befinna mig på en festival med uteslutande svenska artister och nästan enbart se starka insatser. Alltifrån de mest etablerade, som Cardigans, till nya liveupptäckter som Backfish, EM och Sideshow Bob.

Jag blir glad av att läsa nya numret av Mitch för att de, precis som flera andra popfanzines, är exakt lika blint förälskade i sina favoriter som jag en gång var. Herregud, de frontar med shoegaze på omslaget och även om jag gäspat mig igenom demokassetter med de band som räknas till shoegazevågen, så blir jag nästan inspirerad att ge mig själv bakläxa och ge Duel, Shallow, Auqadays och Shallow Soundwave chansen på nytt för att skribenternas entusiasm smittar av sig.

En av upptäckterna på Emmabodafestivalen var lundagänget Sideshow Bob som gör Sebadoh-färgad lo fi-pop. Gruppen leds av Gustav Kjellvander, som är lillbrorsa till Christian från Loosegoats, och det hörs att de lyssnat intensivt på varandras skivsamlingar. Frågan är om inte Sideshow Bob är ett ännu större löfte än Loosegoats, som trots allt hållit på ett bra tag. Precis som i fallet Sebadoh uppskattar jag deras lugnare, mer akustiska sida mest, även om de stökigare poplåtarna också imponerar. Med största sannolikhet blir Sideshow Bob tillsammans med Sobsister de två första banden ut på ett nytt bolag startat just av personerna bakom Emmabodafestivalen. Håll utkik.

Det är säkert bara en tidsfråga innan Kracklites också får chansen på skiva. Den här gången gör de det typiska misstaget att skicka för många låtar, men vänder det till sin fördel — vilket är högst ovanligt på demonivå — genom ett knippe kaxiga och stilistiskt tvärsäkra popsånger. Fortfarande tänker jag omedelbart på ett punkrocktrimmat Eggstone. Som om bob hund svept in i Tambourine Studios när Per Sunding lagt sina omisskännliga popkörer och hetsat dem till att gå lite utanför sina popmallar. På »Mr Smith« ger sig Kracklites ut på en fotvandring genom brittpopens nationalparker och hinner besöka såväl Kinks- som Blur-området innan de går tillbaka till sina vanliga Eggstone-punkiga domäner.

Göteborgarna Mody Prudence är inte direkt de första som hårddiggat Sonic Youths mästerverk »Daydream Nation«. På deras »Drive It Out«, omgångens kanske starkaste låt, känns tongångarna från Sonic Youth-spår som »Total Crash« märkbart igen. En hellyckad symbios mellan popkänsliga refränger och ett maniskt rockdriv. En potentiell debutsingel.

Duon Ky blandar Bristol, soft drum’n’bass och en nypa shoegaze i sin mixer och serverar sedan anrättningen med tjejsång som bonusingrediens.

Pyle’s Gold och Uptight har båda tydliga förebilder. Paul Weller, Dexy’s Midnight Runners, northern soul och Tamla Motown är givna favoriter och nu är det på tiden att jag på allvar utnämner Pyle’s till Sveriges svar på Ocean Colour Scene. Senare i höst är de med på en samling som ges ut av popbolaget Dorian. I spetsen för Uptight återfinner vi Mikael Nordgren som en gång ledde ypperliga Jam-frälsta Blue och Paul Weller-viruset har sannerligen inte släppt sitt grepp om honom. Ett av spåren har till exempel klart släktskap med Paul Wellers soloepos »Above the Clouds«.

Jonas Hasselgren frontar det mest produktiva demobandet jag känner till och hans Oracle blir kompaktare för varje ny demo som når mig. »Summer« är till och med så gedigen amerikanapop att den tål en jämförelse med Mufflon 5.

Michael Greene, Neil Armstrong och Poster har samtliga ett och annat inslag som pekar i riktning mot klassisk brittisk mespop från åttiotalet. Favorit? Neil Armstrongs »So Close to Tears«, för att den ekar av Brilliant Corners och den gruppens karakteristiska blås.

Fem minuter över deadline dimper det så ner en kassett som de vänliga själarna på Dorian Records skickat mig och det utbryter total anorakpopfeber. Pimm’s från Stockholm måste vara det bästa som hänt anorakgenren i Sverige sedan norrlänningarna Mary-Go-Rounds (med The Bear Quartets Jari Haapalainen som trummis) korta glansperiod. För er som har allt med Red Sleeping Beauty, Acid House Kings, Club 8 och liknande är detta ett måste. »One Time, Ten Times, Too Many Times« har det där vemodiga stinget i gitarrerna som kännetecknade så många av favoriterna från c-86-eran (c-86 var titeln på en kassett som New Musical Express gav ut och som älskades lika mycket av vissa som den hatades av andra).

Panik i indiefabriken. För många tips (Nixon, My Orchard…) om bra nya svenska band från alla håll och kanter. För lite utrymme. Men jag måste få nämna följande också, för jag är övertygad om att minst ett av dessa band snart häver sig upp på och kanske till och med förbi POP:s demosida: Sickle Kiss, Karate, Mikael Carlsson (ex Ogden Flood, som lagt ner), Peggen, Blake Carringtons, Domino, Linsolind och First Floor Power. Kom gärna tillbaka.

Jag återvänder till Emmabodafestivalen. Det är avresedag och mitt sällskap plockar ihop sitt pick och pack för hemfärd. Det är då, precis när vi tar ett sista adjö av ängen i Rasslebygd som en flicka börjar gestikulera och skrika i min riktning: Hardy Nilsson från Expressen! Jag kapitulerar fullständigt. Jag är indienörden personifierad. Jag älskar fåniga små svenska popband som inte har ett vettigt ord att säga. Jag cruisar på Skånegatan i Stockholm minst en gång i veckan. Jag surfar på tweenet och får gåshud när jag upptäcker hur många svårfångade anorakpopsinglar jag faktiskt äger. Jag är nere med indiepopen igen. Jag vill arrangera popkonserter igen och syr i drömmarna ihop de mest fantastiska line ups. Öppningskväll med The Pastels och Belle And Sebastian? Jag får flashbacks och ser mig själv sitta och intervjua Sea Urchins utanför en pub i Dundee, Skottland. Jag har hittat hem igen.

E-MAIL TILL TERRY: ericsson@ot.se

BOXLEITNER c/o Jakob Winnberg, Hårdvallsgatan 7b, 417 18 Göteborg
Hemsida: http://www.student.gu.se/~jawi004/boxleitner.html
KRACKLITES c/o Mats Forsberg, Drottninggatan 16, 541 50 Skövde
KY c/o Cecilia von Strokirch, Rådhusgatan 2, 541 30 Skövde
Hemsida: http://www.ikm.his.se/~a95bjame/kitty.html
MICHAEL GREENE c/o Mattias Andersson, Istidsgatan 27, II, 906 55 Umeå
Hemsida: http://www.ts.umu.se/~olletg/mg
MODY PRUDENCE Tina Lenne, Bangatan 39, 414 64 Göteborg
NEIL ARMSTRONG c/o Pontus Nilsson, Treffenbergsvägen 3, 652 29 Karlstad
ORACLE c/o Jonas Hasselgren, Bäckegatan 30B, 413 16 Göteborg
PIMM’S c/o Niklas Landberg, Tjärhovsgatan 43, 116 28 Stockholm
POSTER c/o Fredrik Ringwall, Egnahemsvägen 16, 562 32 Norrahammar
PYLE’S GOLD c/o Kalle Rydberg, Sandvägen 5, 252 85 Helsingborg
Hemsida: http://hem1.passagen.se/pyles
SIDESHOW BOB c/o Gustav Kjellvander, Ragnar Lodbroksgränd 2, 224 75 Lund


Terry Ericsson

Postat i:POP vol 2 #1, snart, Terry Ericsson, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Kategorier

