Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Album: THE VERVE – Urban Hymns

THE VERVE

Urban Hymns

Hut/Virgin

Få band har genom åren gjort mig så förvirrad som The Verve.

Deras förra album, »A Northern Soul«, avskydde jag. Jag tyckte mest att det lät som Simple Minds.

Men jag har alltid velat uppskatta The Verve. Från de allra första psykedeliska singlarna, över debutalbumet »A Storm in Heaven« fram till just 1995 års »A Northern Soul«.

Först när de till slut släppte »History« från »A Northern Soul« på singel förstod jag varför de alltid gjort mig så förvirrad, varför jag inte riktigt gav upp. Jag hade hört den ett antal gånger någon månad tidigare. Men nu, lösryckt ur sitt sammanhang, lät den som en smärre klassiker. Och så blev jag förvirrad igen.

Jag brukar annars vara en oerhört enkel och ganska bestämd kille när det handlar om popmusik. Antingen så gillar jag något eller så gör jag det inte. Och för det mesta tror jag mig veta varför.

Men inte när vi pratar om The Verve. När vi pratar om The Verve får jag tunghäfta och börjar flacka med blicken.

Så jag blev nästan lite glad när sångaren Richard Ashcroft, strax efter »History«, bestämde sig för att splittra gruppen.

Men bara ett och ett halvt år senare kom »Bitter Sweet Symphony«.

Och så kom det en förhandskassett med »The Drugs Don’t Work«.

Nu låtsades jag vara förvirrad. Det var ju två strålande singlar, trots att »The Drugs Don’t Work« lät som en korsning mellan Bon Jovi och »Fireworks« med Embrace.

För knappt en månad sedan stod jag nära, nära scenen när The Verve spelade i ett tält sent en kväll i Reading. Ashcroft var knappt en meter ifrån mig. Det var en oerhört intensiv och övertygande figur som vrålade »come on! come on!« mellan varenda låt, tills de spelade just en låt med namnet »Come On«. Sedan var det slut. Stundtals var The Verve inte av denna värld just den kvällen.

Förvirringen var över.

Jag åkte hem och längtade efter »Urban Hymns« hela dagarna.

Under det år som gruppen påstods ha splittrats passade Richard Ashcroft på att tappa spelkulorna. Trots det skulle han göra ett soloalbum. Men det enda som hände var att Noel Gallagher skrev en låt om honom (»Cast No Shadow«).

Sedan har jag fått berättat för mig att de egentligen inte alls splittrades utan bara ville bli av med sin gitarrist och att det hela bara var en skenmanöver. Men på »Urban Hymns« är även gitarristen i fråga, Nick McCabe, tillbaka.

Tidigare var det alltid något som var lite osynkroniserat med The Verve. Gesterna var stora, oftast var de mycket större än musiken. De lät som ett arenarockband utan arena. Låtarna var sällan tillräckligt starka, de saknade melodier och är det något som potentiella arenaband måste ha — INXS undantaget — så är det just melodier, sånger som får trettontusen personer att svaja med tändare i händerna.

De lät som om deras enda forum var att vara förband till redan etablerade arenarockband. Ett psykedeliskt Glass Tiger.

På »Urban Hymns« har The Verve ett helt nytt fokus. Det är inte bara, å ena sidan, stora gester som ska frälsa hela världen eller, å andra sidan, grötigt kosmisk psykedelia.

Hela albumet präglas av smittsamma melodier, sprungna ur Ashcrofts obändiga vilja att kommunicera, att nå fram till så många som möjligt. Nu har han förstått hur man gör. Och jag är övertygad om att hans vänskap med Noel Gallagher har gett honom ett och annat uppslag. En annan uppenbar inspirationskälla för hans, för en gångs skull begripliga och riktigt vackra, texter är hans kärleksförhållande med Spiritualizeds Kate Radley som relativt nyligen lämnat sitt bands Jason Pierce för Ashcroft. Något som märks i texterna på både The Verves album och på Spiritualizeds »Ladies and Gentlemen, We Are Floating in Space«.

På »Urban Hymns« skramlar inga av The Verves gamla tomma trummor. Här fyller de vilket stadion som helst. Med stora stråkar, en ensam orgel, inslag av renodlad country under ett myller av funkiga hip hop-trummor och melodier sköra som vaggvisor.

Andres Lokko

Postat i:Album vol 2 #1, Andres Lokko, Betyg 08, ,

Kommentera

Kategorier

