Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Album: CORNERSHOP – When I Was Born For the 7th Time

CORNERSHOP

When I Was Born For the 7th Time

Wiiija/MNW ILR

Något av det enklaste man kan göra för att öka intresset för sin bleksiktiga tråkpop är att hyra en sitar en eftermiddag. Några banala slingor på sitaren och kanske en räcka skumma indiska fraser i andra versen och chanserna ökar väsentligt att någon kritiker är framme och droppar ord som »spännande« och »psykedeliskt«.

Det där är ett knep som fungerat häpnadsväckande bra ända sedan Beatles introducerade sitaren i västerländsk popmusik, främst genom låten »Norwegian Wood«.

Men det indiska blir ytterst sällan mer än kosmetika, en kitschig krydda. Titta bara på Kula Shaker, som är ett alldeles utmärkt popband så länge Crispian Mills håller sig på mattan och inte förlorar sig i grumligt Govinda-flummande.

På nittiotalet finns det egentligen bara en person som verkligen lyckats korsa indiska influenser med västerländsk pop. Nämligen Tjinder Singh, sångare i och hjärna bakom brittiska Cornershop.

Mycket för att han är indier själv, får man anta. Och framför allt för att han tar sig an sitt ursprung ur ett delvis ironiskt perspektiv. Gruppnamnet, till exempel, syftar på klichébilden av indiska invandrare i London; de driver sin lilla närbutik på hörnet och jobbar dygnet runt.

Tjinder har heller inte de rötterna. Uppvuxen på brittisk och amerikansk popmusik hemma i Wolverhampton bildade han bandet när han gick på konstskola.

Redan på tidiga singlar som »In the Days of Ford Cortina« och »Lock Stock & Double-Barrel«, som snarare var no fi än lo fi, hade Cornershop ett mycket distinkt uttryck, en rätt märklig mix av torra Lou Reed-gitarrer och sugande rytmer, vilket de sedan förfinat.

»When I Was Born For the 7th Time«, deras tredje album, är en ganska charmant skiva, späckad av idéer och tvära vändningar. Cornershop växlar mellan rena popsånger som kanonsingeln »Brimful of Asha« och närmast instrumentala experiment med moderna dansbeats.

I »When the Light Appears Boy« gör den nu bortgångne beatpoeten Allen Ginsberg en uppläsning hemma i sin New York-lägenhet över en bakgrund av gatuljud från Punjab. »Good to Be on the Road Back Home Again« är en magnifik countryduett mellan Tjinder Singh och Paula Frazer från Tarnation.

Skivan präglas av en trivsam lätthet och säker formkänsla, inte minst accentuerat av Singhs underfundiga texter och karakteristiskt godmodiga sångstil.

Det kan visserligen bli lite för mycket dholki och sitar här och där och visst ser jag en cirkel slutas men kan ändå inte bestämma mig för vad jag tycker om en cover av »Norwegian Wood« sjungen på punjabi.

Annars är det låttiteln »Funky Days Are Back Again« som säger mest om den här plattan. Cornershop stavar party med »a double E at the end again« och det gör de alldeles rätt i.

Håkan Steen

Annonser

Postat i:Album vol 2 #1, Betyg 07, Håkan Steen, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: