Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Album: BOYZ II MEN – Evolution

BOYZ II MEN

Evolution

Motown/PolyGram

»The End of the Road«, »I’ll Make Love to You«, Mariah Carey-duetten »One Sweet Day«, »On Bended Knees«, LL Cool J-samarbetet »Hey Lover« och nu senast »4 Seasons of Loneliness«. Philly-kvartetten Boyz II Men har ett låtfacit få kan överglänsa. De har, möjligen med undantag av R. Kelly, gett oss fler omistliga ballader än någon annan soulartist det här decenniet.

Som vokalgrupp representerar de genrens ena ytterlighet — medan exempelvis Jodeci företräder den andra — och det är förstås den smäktande, bedjande och svärmiska falangen. Den där man gråter i regnet snarare än tar sig i skrevet på klubben, den där man kysser godnatt nere i porten snarare än drar hem för några timmars svettig bump’n’grind. Och deras styrka är just den romantiska öppenheten, den nästan smärtsamma uppriktigheten i sång och framförande som balanserar hårfint mellan pekoral och magi. På »Evolution« håller de sig från första till sista ton på rätt sida, och därför är albumet inte bara deras överlägset starkaste, det känns för första gången befogat att lyssna på hela skivan och inte bara på balladsinglarna.

På första plattan flinade de i knallröda kepsar på omslaget och hattade runt bland lite doo wop, lite a capella och en försvarlig dos swingbeat precis så svåruthärdligt hurtig som den kunde låta i början av nittiotalet. När den kom orkade jag, med undantag av »The End of the Road«, knappt lyssna på det, och när jag inför den här recensionen satte mig och gick igenom gruppens samtliga album kändes »Coolyhighharmony« lika hopplöst daterad som exempelvis »What’s the 411?« och »Ooops, on the TLC-tip« från samma period. Andra albumet »II« var i flera avseenden ett stilmässigt kliv framåt — tyngre och stabilare, men fortfarande med några träiga funkflirtar för mycket för att nå ända fram.

På »Evolution« koncentrerar de sig som sagt på det de gör allra bäst — balladerna. Jimmy Jam & Terry Lewis har skrivit förstasingeln och den förtrollande vackra »Can You Stand the Rain«, suggestiva »Never« och den näpna »A Song For Mama« är signerade Babyface, samtliga skissade efter en mall som verkar ritad speciellt för Boyz II Men. Alla deras största sånger är ju egentligen bara variationer på samma tema: intro, konstpaus, en avvaktande första vers med bara en sångstämma, refräng, en svällande andra vers och refräng, och så det obligatoriska sticket där Mike McCary, kvartettens nästan skrattretande mörka basvokalist, mumlar fram några trånande fraser.

Produktionen är lika elegant som imponerande måttfull. Arrangemangen är enkla utan att för den skull vara platta, bara rena och finlemmade så att de lyfter fram sången i stället för att överrösta den. Här och där hörs utsmyckningar som ett förstrött plockande på en gitarr eller några ackord på en flygel, men kraften och dynamiken vilar helt och hållet i sånginsatserna och de magnifika melodierna.

Det är inte ett dugg nyskapande men det är varken väsentligt eller ens önskvärt i fallet Boyz II Men. »Evolution« är klassisk och djupt traditionell soulmusik, tät, smakfull och bländande snygg. Och förutom att med »4 Seasons of Loneliness« — i hård konkurrens med Mary J. Bliges »Missing You«, Wyclefs »Gone Till November« och Changing Faces »G.H.E.T.T.O.U.T.« — leverera årets största ballad, plockar de med en titel som »Girl in Life Magazine« dessutom hem den präktigaste stilpoängen sedan Blackstreet samplade Bill Withers på »No Diggity«. Det räcker hela vägen och lite till.

Anna Hellsten

Annonser

Postat i:Album vol 2 #1, Anna Hellsten, Betyg 08, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: