Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Photek

Photek

Photek heter egentligen Rupert Parkes och sprayade tunnelbanevagnar innan han blev junglekung. Nyligen släppte han debutalbumet »Modus Operandi« med arga, jazziga breakbeats. Rupert bor i lilla St Albans utanför London men funderar på att flytta till Tokyo. Han gasar runt i en Porsche när han inte snickrar musik.

Vad kallar du din sampler?

Jag skulle aldrig ge den ett fjantigt smeknamn. Det är bara en maskin. Jag kallar den Emulator 4.

Varför fastnade du för just sampler?

Först försökte jag spela tenorsaxofon eftersom jag ville kopiera John Coltrane-solon. Jag var besatt av John Coltrane. Helt manisk. Men mina saxlektioner gav inte ett smack eftersom läraren och jag bara satt och pratade om gamla jazzskivor. Några år senare upptäckte jag dansmusik och lånade pengar av pappa för att köpa min första sampler, en Roland W-30.

Hur lärde du dig att sampla?

Jag läste instruktionsboken.

Har du rytmen i blodet?

Lätt. Det märkte jag första gången jag lyssnade på electro. Det var de första skivor som gjorde mig intresserad av hur man gör musik. Grandmaster Flash är fortfarande skitbra.

Vem är världens styvaste samplare?

Goldie plockar samplingar från källor som alla känner till och förvränger dem tills de är omöjliga att placera. Han är smartare och mer avancerad än någon annan. Och hans nya album är helt jävla vansinnigt.

Vilka är de finaste ljud du någonsin samplat?

Stråkarna på »Minotaur«, en av låtarna på mitt album. De är så konstiga och tomma. Var jag hittade dem är förstås en hemlighet. Regnljuden i »Rings Around Saturn« är också fina. Jag spelade in dem i mina föräldrars trädgård en natt då vi hade ett otroligt oväder. En annan sak jag funderat på att sampla är samurajsvärdet jag köpte i Japan. Annars ska jag använda det om någon bryter sig in i min studio. Chop! Jag hugger huvudet av dem.

Vad skulle du aldrig sampla?

Drum’n’bass-skivor. Folk som gör det är avskum. Om man jobbar på det viset sysslar man inte med musik utan incest.

Hur pysslar du om din sampler?

Inte alls. Min sampler blir alltid skitig eftersom jag aldrig har tid att damma av den. Min andra Emulator 4:a sprängdes av överhettning förra veckan. Först förde fläkten i samplern ett himla oväsen, sedan säckade skiten ihop. En distortionsbox började också brinna när jag jobbade på en låt för ett par månader sedan. Rök bolmade genom studion och huset luktade bränd plast i flera veckor. Jag var nöjd ändå. Jag gillar att saker går sönder när jag gör musik.


Jenny Bergqvist & Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, Jenny Bergqvist, POP vol 2 #1, , ,

One Response

  1. […] / Simon Gilbert / Barry Adamson / Max Décharné / Kate Radley / Russel Senior / Bim Sherman / Photek / Jhelisa […]

Kommentera

Kategorier

