Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Bim Sherman

Bim Sherman

Bim Sherman är en jamaicansk reggaelegend bosatt i London. På sitt senaste album »Miracle« sjunger han världens vackraste soulreggae med mjuk, melankolisk stämma. Sin första singel »100 Years in Babylon« gick han själv runt och sålde på gatorna i Kingston. Nu är han en eftertraktad guldstrupe som samarbetar med bland andra Talvin Singh och Adrian Sherwood.

När insåg du att du hade en bra sångröst?

Jag sjöng redan när jag var riktigt liten, fem år gammal och ännu tidigare. Mitt hem var inte särskilt musikaliskt. Mamma var religiös och vi sjöng i kyrkan, så det är möjligt att intresset för att sjunga kom från henne. Jag ser rösten som en gåva. Men andra människor får döma röstens kvalitet, det kan jag inte göra själv.

Är sång ett bra sätt att uttrycka sig på?

Ja, det tycker jag. Många människor kan uttrycka sig själva genom att sjunga eftersom det är något universellt och fungerar överallt. Rösten, musiken, och texterna på en skiva kan spridas över hela världen till många människor. Man kan inte bara kliva ut på ett torg i en stad och få folk att lyssna på vad man har att säga. Det är lättare att få folk att lyssna om man sjunger.

Vem har världens vackraste stämma?

Jag gillar många olika sångare, till exempel Sam Cooke, Elvis Presley, Fats Domino och Ray Charles. De har inspirerat mig mycket.

Har du tagit sånglektioner?

Nej. Jag har alltid tyckt att det är en naturlig sak, antingen har man det eller inte. Man kan lära sig genom att lyssna på andra sångare, man behöver inte lektioner. Nu sjunger jag så att yngre sångare kan få erfarenhet och inspiration från mig.

Vad tycker du om skolade röster?

Nästan vem som helst kan lära sig sjunga på det skolade sättet. Vissa sångare känner inte till den spirituella sidan av musiken och det hörs. Men jag vill inte kritisera någon och önskar dem alla lycka till.


Jenny Bergqvist & Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, Jenny Bergqvist, POP vol 2 #1, , ,

One Response

  1. […] Ben & Tjinder / Simon Gilbert / Barry Adamson / Max Décharné / Kate Radley / Russel Senior / Bim Sherman / Photek / Jhelisa […]

Kommentera

Kategorier

