Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Max Décharné

Max Décharné

Max Décharné spelade tidigare trummor i Gallon Drunk och sköter nu keyboards och sång i Flaming Stars. Max hör till de få personer som kan sjunga, spela keyboards, dansa och dricka vin samtidigt. När han inte spelar musik jobbar han på biografen Screen on the Green vid Angel i London.

Vem lärde dig spela?

När jag var fyra år bestämde min pappa att jag skulle ta pianolektioner, eftersom min mormor skulle flytta och vår familj tog över hennes piano. När jag var elva började jag köpa Jerry Lee Lewis-plattor och lärde mig själv att spela med fötter och armbågar, vilket pianoläraren inte var så pigg på. Trummor började jag med efter att ha sett Top of the Pops på TV och försökt härma trummisarna i olika band.

Har du en instrumentalhjälte?

Definitivt Jerry Lee Lewis. Han hade något alldeles speciellt. Jag gillar även en massa gamla boogie-woogie-snubbar från det tidiga 1930-talet. Det de gjorde var egentligen rock’n’roll. Bland trummisar har jag alltid haft en svaghet för Clement Burke från Blondie och givetvis Charlie Watts. Jag gillar trummisar som håller sig till en enkel stil.

Hur pysslar du om dina instrument?

Väldigt illa. Mitt Roland-piano som jag har på scen har fem tangenter som inte fungerar och det har fått mycket stryk under åren. Jag spelar med ölflaskor och med fötterna, och titt som tätt välter jag ut vin över hela pianot.

Berätta om den här trumman du har med dig.

Det är en bodhrán. Den är handgjord av en man i Connemara på Irland. Jag fick den av min kompis Ann, medan vi var på turné med Gallon Drunk i USA som förband till Morrissey. Det var min födelsedag, samma dag som vi spelade på The Hollywood Bowl, och jag fick den här trumman i present. Den tar jag däremot väldigt väl hand om, till skillnad från mina andra instrument.

Hur använder du den?

Jag bor i en liten lägenhet och mina grannar skulle klaga om jag spelade riktiga trummor. Men jag behöver göra demos och då fungerar min bodhrán utmärkt.

Vad är den gjord av?

Det är getskinn och så något slags trä i själva ramen. Skinnet gillar inte centralvärme och man måste smörja in det med olja ibland.


Jenny Bergqvist & Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, Jenny Bergqvist, POP vol 2 #1, , , ,

One Response

  1. […] Orton / Ben & Tjinder / Simon Gilbert / Barry Adamson / Max Décharné / Kate Radley / Russel Senior / Bim Sherman / Photek / Jhelisa […]

Kommentera

Kategorier

