Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Simon Gilbert

Simon Gilbert

Simon Gilbert spelar trummor i Suede. Han har två olika trumset, ett för studioinspelningar och ett för konserter. Trumsetet på scen är lila och glittrande. Simon valde den färgen för att trummorna skulle matcha hans nya hårfärg. Suede turnerar som galningar och är aktuella med b-sidessamlingen »Sci-fi Lullabies«.

Vem lärde dig att spela?

Jag lärde mig själv när jag var ungefär fjorton år. Jag spelade med linjaler på afrikanska bongotrummor. När jag fick riktiga trummor brukade jag sitta i källaren med hörlurar på mig och spela till Clash-plattor. Topper Headon är en av mina förebilder. En morgon för många år sedan kom han och joggade förbi mig när jag var på väg till jobbet. Det var inte förrän han passerat som jag insåg att det var han och jag blev alldeles skakis. Man kan höra tydliga spår av »London Calling« i mitt sätt att spela.

Varför står trumsetet alltid längst bak?

Jag vet inte. Echo And The Bunnymen brukade ha dem vid sidan, vilket var ganska coolt. Men jag trivs med att sitta längst bak för man har lite perspektiv och utsikt därifrån. Jag har ingen lust att se publikens ögonvitor medan jag spelar.

Hur många cymbaler ska man ha?

Jag har sex stycken och det är ganska lagom. En av dem använder jag aldrig. Det är bara trevligt att ha den där om jag får lust att använda den någon gång.

Brukar du kasta ut trumpinnarna i publiken efter giget?

Jag brukade göra det men nu har jag slutat för att det var någon som fick en trumpinne i ögat. Jag kände mig väldigt skyldig och nu kastar jag bara ut handdukar.

Ska trumsetet stå på ett podium?

Absolut. Om jag inte får ett podium blir jag tjurig. Det är helt okej att sitta längst bak, men då ska det finnas ett podium.

Vad har du i bastrumman och varför?

En kudde från turnébussen. Det låter mycket bättre med en kudde, ljudet blir snärtigare. När vi är i studion kan vi hålla på och prova med olika typer av filtar och kuddar i bastrumman i evigheter för att få exakt rätt ljud.

Har du rytmen i blodet?

Jag antar det. Jag brukade lära ungar att spela trummor innan jag var med i Suede. Man märker ganska snabbt om någon har sinne för att spela trummor eller inte. Vissa av mina elever var hopplösa.

Får du blåsor i händerna?

Oh ja, titta här. Mina händer är inte vidare vackra. Första veckan på en ny turné har jag alltid jätteont i händerna, men de vänjer sig efter ett tag. Jag skulle aldrig kunna ha handskar, det är alldeles för Spinal Tap. Då fattas bara shortsen och sportdrycksflaskan för att det ska bli riktigt pinsamt.

Vad tycker du om synttrummor?

Fy tusan! Det är den mest avskyvärda uppfinningen efter trummaskiner. Jag kan inte ens klassificera dem som trummor för det är bara syntetiskt trams.

Hur länge kan du låta bli dina trummor utan att det börjar klia i fingrarna?

Svår fråga. Det kan vara skönt med lite paus då och då. Jag klarar mig nog en vecka, sedan är det skönt att sätta igång igen. Blir det riktigt illa kan jag ju alltid sitta och trumma på benen eller på en bordskant. Det gör jag aldrig i vanliga fall eftersom folk i närheten tycker att det är irriterande. Det händer däremot att jag trummar på min hund för han tycker det är så mysigt.


Jenny Bergqvist & Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, Jenny Bergqvist, POP vol 2 #1, , , ,

One Response

  1. […] Orton / Ben & Tjinder / Simon Gilbert / Barry Adamson / Max Décharné / Kate Radley / Russel Senior / Bim Sherman / Photek / Jhelisa […]

Kommentera

Kategorier

