Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] David Grubbs

David Grubbs

DAVID GRUBBS skivdebuterade 1982, fjorton år gammal, som gitarrist i Louisville-kvintetten Happy Cadavers. Skivan var en fyraspårs sjutums-EP, skivbolaget hette Undefined Records och musiken var new wave.

Trots prestigefyllda spelningar med band som Big Black och Hüsker Dü splittrades Happy Cadavers kort därefter. Men Davids musikaliska karriär fortsatte. Efter Happy Cadavers var han med och bildade Squirrel Bait. När Squirrel Bait upplöstes bildade han Bastro.

Bastro var Davids reaktion mot att Squirrel Bait mot slutet börjat spela, i hans tycke, alldeles för mjäkig pop-punk. Men inte heller detta band höll särskilt länge. I början av nittiotalet, efter två album, förvandlades den sista sättningen av Bastro till Gastr del Sol. Musiken utvecklades från det aggressiva till det sällsamt avant-gardistiska.

I dag består Gastr del Sol av David och ljudfantomen Jim O’Rourke. När jag ringer upp pågår finputsningen av denna dynamiska duos tredje fullängdsskiva, ett samarbete med Markus Popp från Oval.

— Det är något vi har planerat i många år. När den första Oval-skivan kom ut skickade en vän i Tyskland den till mig och jag blev väldigt intresserad. När vi spelade i Köln för tre år sedan kom Markus dit och tänkte presentera sig, men var lite för blyg. Sex månader senare skickade han ett e-mail. Vi började direkt planera ett samarbete. Han började jobba med material från en Gastr del Sol-EP, »The Harp Factory on Lake Street«. Den stora utmaningen för oss har varit att integrera hans material så att det inte låter som en Oval-skiva.

David har många järn i elden. Bland annat spelar han på Edith Frosts nya skiva, håller på att producera The Red Krayola-medarbetaren Stephen Prinas debut samt driver skivbolaget Dexter’s Cigar tillsammans med Jim O’Rourke.

Han har också nyligen släppt sitt första soloalbum, »Banana Cabbage, Potato Lettuce, Onion Orange« på Table Of The Elements.

— Jag ville ta idén med solon väldigt bokstavligt. Skivan består av tre instrumentala stycken, inga pålägg, inga texter. Ett stycke på piano, ett på elektrisk gitarr, ett på akustisk gitarr.

David spelar även på The Red Krayolas senaste tre skivor. Han hade varit ett stort fan av detta psykedeliska Texas-band och dess sångare och originalmedlem Mayo Thompson ända sedan high school. Tack vare hans ihärdighet fick The Red Krayola, som i olika konstellationer varit verksamma sedan slutet av sextiotalet, uppleva en renässans. David sökte upp Mayo som då befann sig i exil i Tyskland.

— Jag tror inte att Mayo Thompson hade en tanke på att göra musik igen tills jag skickade honom ett exemplar av Gastr del Sols första skiva. Han ringde direkt: »När du är i Europa nästa gång måste vi samarbeta!«. Jag åkte dit och ägnade sedan månader åt att försöka få tag på ett skivbolag som ville ge ut Mayos soloalbum samt nytt Red Krayola-material.

— På en av Drag Citys pokerkvällar spelade jag upp en demo och sedan var det klart.


Johan Jacobsson

Annonser

Postat i:Johan Jacobsson, POP vol 2 #1, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: