Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] DJ Koala

22-ÅRIGE ERIC SAN, alias DJ Kid Koala, har spelat in så stökiga mixtejper i sin lägenhet i Montreal att han fått kontrakt med brittiska Ninja Tune. Bolagets ägare Jonathan More och Matt Black, mer kända som samplerfantomerna Coldcut, fick höra den vinylgnuggande koalan under en kanadaturné och gav genast ut hans kassett »ScratchCratchRatchAtch« på en (av upphovsrättsliga skäl) limiterad tolva. Sedan dess har Eric följt med Coldcut på turné, gjort en remix av deras singel »More Beats & Pieces« och scratchat skisser till ett debutalbum. På lediga stunder jammar han med sina sju vänner i det lokala funkbandet Bullfrog.

— Jag får många idéer av att spela med ett liveband, säger Eric. I början brukade jag bara vråla »OK, give it to the DJ!« och så höll de andra tyst och lät mig scratcha i åtta takter. Nu är jag tillräckligt bra för att bli en del av musiken i stället för att lattja ovanpå den.

Eric kommer från en kinesisk familj och inledde sin karriär genom att gnugga sönder sin systers grammofon. Han gillade Grandmaster Flash, Run-DMC:s Jam Master Jay och 2 Live Crews Mr. Mixx. Samt Coldcut vars debutalbum »What’s That Noise?« vände upp och ned på alla hans idéer om musik.

— De packar samman sina samplingar obegripligt tätt. Jag jobbar på ungefär samma sätt. Jag knycker massor av saker från barnskivor. Mina fyra exemplar av musikalen »Annie« är utnötta.

»The Carpal Tunnel Syndrome«, en låt som Eric förmodligen släpper på singel under hösten, har skrivits tillsammans med Beastie Boys keyboardist Money Mark.

— Han är lysande. Jag har fått lyssna på en låt där han spelar synttrumma med högerhanden, kompar på keyboard med vänsterhanden, spelar elbas med fötterna och sjunger samtidigt.

San Franciscos DJ-hjältar The Invisibl Skratch Picklz tillhör också Erics kompiskrets och delar ofta skivtallrik med honom när de kommer till Montreal. Liksom Q-Bert och hans kumpaner talar Eric om att använda skivspelarna som instrument.

— Skillnaden är inte så stor mot att spela gitarr. Man måste ha samma känsla för koordination och lika viga fingrar. Fördelen är att jag kan hämta ljud från vilken skiva som helst. Sedan mixar jag om det och börjar från… ja, scratch.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #1, ,

Kommentera

Kategorier

