Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Shane MacGowan

DEN IRLÄNDSKE FESTPRISSEN med tandtroll i munnen och sandpapper i halsen är tillbaka. Hans skrovliga röst når oss från en telefonautomat på puben Filthy McNasties vid Kings Cross. Shane MacGowan, som fyller fyrtio på juldagen, säger att han mår toppen.

— Min nya skiva heter »The Crock of Gold«. Du vet väl att det finns en kruka full av guld vid regnbågens ände? Jag har aldrig brytt mig om att leta efter den. Krukan vaktas av elaka små troll som släpar ner en till helvetet och jag har ingen lust att hamna där. Det är en jävligt bra skiva. Jag brukar alltid avsky mina plattor när jag spelat in dem men jag är nöjd med den här.

— Första singeln blir nog »Lonesome Highway« som är en långsam ballad i stil med »Pair of Brown Eyes«. Den är influerad av Van Morrison. En briljant sångare, särskilt i början av sin karriär när han överskuggade Lennon, Jagger och alla andra. Annars lyssnar jag mycket på opera. Det finns massor av bra, irländsk opera. Och så har jag hajat att George Gershwin är tidernas störste låtskrivare.

— Folk brukar fråga om jag känner mig mogen och tillfreds med mig själv nu när jag ska fylla 40. Jag önskar att de höll käften. Jag ska inte ens ha någon fest. Det är skitsnack att folk blir klokare med åren. De blir bara dummare. Å andra sidan finns det väldigt många unga som är korkade också. Men de påstår inte att de är smarta.

— Jag har funderat på att flytta till New York. Det är min favoritstad vid sidan av Madrid, Dublin och London. Bara en liten lägenhet räcker. Jag är ingen lyxlirare som kräver yacht, jet-plan och sådana grejer. Det räcker att det finns en bar i närheten.

— Min flickvän skriver förresten en bok om mig. Den blir bättre än alla värdelösa böcker som skrivits om mig förut. Jag berättar min egen historia och gör upp med alla fuckers som sagt att jag varit galen eller på väg att dö.


Fredrik Strage

Postat i:Fredrik Strage, POP vol 2 #1, ,

Kommentera

Kategorier

