Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1:2] Rockpost

Hej.

Svagt Kjell. Inte trodde jag att du var en sån vekling, ge upp efter ett halvt avsnitt av »Auf Wiedersehen, Pet«. Du har väl kvar tejperna. Jag lovar att det går bättre om du tittar oftare. Själv tillbringade jag åtskilliga eftermiddagar i början av 90-talet, nyss hemkommen från ännu en trist dag på gymnasiet, i vardagsrumssoffan, framför TV:n. Ofta med BBC och programmet Byker Grove, en rätt ordinär serie om skolungdomar i Newcastle. Till en början fattade jag ingenting, men efter några avsnitt klarade jag hjälpligt av den gutturala gröt som engelsmännen under inga omständigheter kallar för SCOUSE. Varför skulle de göra det? John Lennon talade ju scouse, och han var från Liverpool. Som Robbie Fowler. Han är också scouser (eller scouse-bastard som medelinnevånaren i Newcastle skulle säga). Medan Paddy McAloon, Paul Gascoigne och alla andra som kommer från Newcastle är Geordies. Jag hade inte blivit förvånad om jag upptäckt detta fel i någon annan tidning — men i POP! Jag trodde ni var experter på England. Å andra sidan trodde jag att ni, eller stora delar av er redaktion, var experter på fotboll också. Men så kan det ju inte heller vara, då skulle det ju inte slinka igenom något så dumt som att »Monaco spöade oss i Europacupen med 3-0«. Det kan de ju inte ha gjort. Newcastle har ju inte vunnit ligan sedan 1927. Då fanns det ju ingen Europacup. Nej, såväl Newcastle som Monaco spelade i UEFA-cupen. Men båda får chansen i Europacupen, eller Champions League nästa år — de kanske möts då. I så fall tror jag att Newcastle tar revansch. Fast egentligen borde jag inte bry mig. När ni skriver så fantastiska artiklar om så fantastiska artister som ni gör får man väl ha överseende med ett fel här och där.

Rickard Pettersson, Stockholm

SVAR: Ett problem när ironin slog igenom för några år sedan var att självironin föll i glömska. När jag skrev att jag bara förstod ett enda ord geordie, nämligen »watermark«, trodde jag det var uppenbart att jag överdrev en smula för skojs skull. Men missade du det så inser jag att nästa lilla skämt måste ha tett sig obegripligt — när jag citerade direkt ur den berörda TV-serien »Auf Wiedersehen, Pet«, där en besserwisser-tysk arbetsgivare kommenterar sina engelska svartjobbares Newcastlerotvälska: »It is something that the English call scouse.« Att det blev för subtilt ska jag kanske inte lasta din tankeförmåga för, jag borde ha satt tydliga citattecken runt skämtet. Däremot är det svagt, särskilt av nån som utger sig för att vara haj på engelska och fotboll, att inte känna till att engelsmän aldrig brytt sig om att skilja på de olika europacuperna utan alltid kallat dem för ett och samma »European cups«. Vare sig det handlat om UEFA- eller Cup-vinnarcupen. Champions League är fortfarande ett okänt begrepp på geordie.

Kjell Käglund

Howdy!

Sitter här med ett ännu tryckpressvarmt exemplar av er tidning. Nu undrar jag om ni redan har skickat er korrekturläsare på semester. I Kjell Häglunds artikel om Prefab Sprout kallar han Newcastledialekten för scouse, när alla vet att det är den dialekt som talas i Liverpool. Den avart av engelska som Paddy McAloon och alla andra Newcastlebor talar kallas förstås för geordie. Märkte förresten att Lokko nejmdroppade mossiga flum/folk-gruppen Grateful Dead i sin artikel om Bobby Gillespie i Pop #24. Kan detta vara grunden för en Dead-revival, bland svenska popkids. Är det möjligt att tie-dyed ersätter button-down i sommar, att sandaler ersätter Filadojjor?

Karin Karlsson

Hej!

Av någon anledning återkommer jag ständigt till POP #21. Den tycks aldrig bli färdigläst. För övrigt innehållandes den bästa i serien av POP:s samlarbilder om den svenska kungafamiljen. I samma nummer läser man om Astor Piazzolla. Vad av det som finns på CD bör man skaffa med denna man?

Sockervadd över hela mössan

Leif Aronsson, Ekerö

SVAR: Vi rekommenderar att du börjar med »The Late Masterpieces« på American Clavé och »Keyworks 1984-1989« på Music Club.

Hej POP!

Jag har ett problem som jag har brottats med i över ett halvår. Hur fan kunde ni missa Maxwell på ’96 års albumlista? Anna och Hanna måste ha haft den bland dom trettio bästa, likaså Johanna. Häglund har alldeles för bra koll för att missa honom, likaså Andres och Gradvall. Resten av era skribenter är i och för sig svårare att veta något om, men ändå. Detta album räknas ju redan som en soulklassiker. Ordet konceptalbum fick en ny innebörd, och världen fick stifta bekantskap med den vackraste falsettrösten sen jag vet inte när. Och trots detta finns den inte med. Snälla, ge mig en förklaring.

Lukas

SVAR: Vi missade inte Maxwell. De flesta av oss fattade bara inte hur bra den var. Undantagen var Anna Hellsten, Kjell Häglund, Hanna Åberg och Johanna Swanberg.

Hej

POP #25 var lika bra som alltid och intervjun med Paddy McAloon alldeles ljuvlig. Bara en liten tråkig faktaanmärkning: scouse betecknar någon som kommer från eller dialekten i — liverpoolområdet. Kommer man från Tyneside är man — eller pratar man — Geordie. I övrigt så är POP alltid bäst!

Ewa J.

Kära POP

Jag har just läst igenom det nya numret av the Face. Jag fastnar för artikeln om bra klubbar i Europa. De berömmer klubbarna Fusion och G-klubben i Stockholm. Där spelar »Vovve«, co-run by the excellent POP-magazine. Vem är vovve?

Erik, Lidköping

SVAR: »Vovve« är ingen person. »Vovve« är något som vi brukade kalla våra firmafester så att de blev roligare.

Hej!

Tack för en mycket bra tidning.

Dock skulle det vara roligt att läsa mer om ABBA. De är ju fortfarande aktuella.

Charles Pylad

Semestertider

Tillbringat 4 hela dagar i Browns (& min) hemstad Motala där jag plågade mig med att läsa gamla Schlager från mitten av 80-talet. På semestern! Gratis! Zzzang Tumb, Svensk Rock Mot Apartheid, 4 sidor Brodde från Brända Barn, Stig Vigs Ojj 600 osv. Jag vet inte om ni själva upplevt dessa hemskheter men ville ge en fingervisning om vad som fanns förr. Kommer hem igår och hittar en Oasisintervju samt ett brev från er och blev tamejfan rörd.

Har som evigt trogen prenumerant saknat möjligheten att åtminstone kunna köpa de specialutgåvor ni sammanställer ibland. Jag är inte dummare än att jag fattar att tidningens överlevnad hänger på ifall ni lyckas frälsa fler genom att locka med schysta special CD-skivor o dyl, men man blir lite avis på dem som är nyprenumeranter. Jag tillhör de där odrägliga människorna som hänger på låset samma dag som Primal Screams nya släpps & blir alltid lika frustrerad när affärerna är sega på att packa upp! Att få Oasisintervjun innan plattan släpps är så djävla trevligt att man bara hjular av lycka. Tack för världens bästa musiktidning. (Jodå. Jag läser även engelska (Jockey Slut, Mixmag) & amerikanska, men någon så välskriven och genombearbetad som POP finns inte. Fortsätt korståget. En framtid hänvisad till Måns Ivarsson och Annika Sundbaum-Melin klarar jag inte.

K. Söderberg, Motala

POP i rymden

Vilken grym hemsida. Den är lika snygg och smart som tidningen som faktiskt är min absoluta favvo, även internationellt. Tänkte bara säga det…

Robin

Postat i:hej, POP vol 2 #1

Kommentera

Kategorier

