Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #17] Den svenska funkens historia: 1. Göteborgsfunken

Det brukar påstås att funkträdet ständigt måste skrivas om. Emrick Larsson, till vardags sångare i funkbandet Stonefunkers, höll inte med. Han visste ju att den svenska funkens vagga låg i Göteborg och ingen annanstans. Funken föddes i Götet och den kommer att dö i Götet. Det här är den allra första delen i POP:s efterlängtade serie med den svenska funkens familjeträd.

Varför utvecklades funken, livefunken mest och bäst i Göteborg? Först och främst måste man tänka på musikklimatet i Göteborg under åren ’79 till ca. ’83. Det fanns en gammal proggådra, med band som Nationalteatern mfl. samtidigt som punken och den alternativa musiken var mycket stark i Göteborg. Folk sökte sig långt utanför det kommersiella klimatet och grupper såsom Cortex och Lädernunnan bildades.

Ur skatepunkens energi hämtade många ungdomar inspiration. De kände sig som rebeller och byggde sina liv på en häftig California-livsstil. Skatehjältar som Tony Alva och Duane-Peters bildade mall och när skate tidningarna berättade om annan music än hardcore, tex. Devo och B-52’s, så hängde de svenska skaterebellerna på och utvecklade en helt egen musiksmak.

När det gäller GöteborgsFunken är det svårt att peka ut en enstaka händelse som gjorde att musiken blev just Funk, men i grunden fanns det ett stort kompisgäng, de flesta från övre medelklass, vana vid resor, USA-studie år etc..

De hade genom sina resor och sitt intresse för andra kulturer skaffat sig ett brett musikintresse. Reggae var mycket populärt. Iggy pop and the stooges var hjältar, liksom tidiga Black Flag. Rick James och Prince var tillsammans med Rose Royce och hela P-Funk klanen de tidiga fuskidolerna.

Genom hela åttiotalet var ett antal svartklubbar de ställen där alla växande rebeller formade och förfinade sin musiksmak. Hip-hop var häftigt! Go-Go musiken från Washington DC pumpades ut på minst tre olika hål i väggen: De viktigaste (ställena) vid denna tid var Valands konstskolas privata klubb, en jättelik källare vid namn Draupner och Funkhouse som samlade mycket invandrare, men även bländvita vikingar. Det som främst förenade dessa åttiotalets klubbbmänniskor var kärleken till rytm, Funk och alkohol. Mångfalden av svartklubbar skapade även mängder av speltillfällen för helt nya grupper. Vissa band bildades för ett enstaka gig, medan andra som Stonefunkers, Punkfunk Union och Union Carbide (inte ett funkband, men med helt rätt attityd) satsade mer långsiktigt. Skivbolaget Radium kom på senare delen av åttiotalet att spela en stor roll för den nya Göteborgsmusiken. Funk, och i princip all svart musik var vid denna tid, ca.’86-88, inne i en jättesvacka, men radium vågade satsa på vad som helst. Kommersiella tankegångar existerade inte, utan rå attityd och en egen stil var det som gällde. Dessutom fungerade Radium som ett kreativt centrum där man utbytte nya idéer och träffade nya människor med samma passion för musik och lossgång. Radiums inställning till musik gjorde hela Göteborgsscenen otroligt vital och fick ett tag Sthlm. att se ut som en trög betongkoloss. Detta förändrades i och med bildandet av Telegram records i Stockholm (som ju tex tog med sig Papa Dee), samtidigt som radium fick stora ekonomiska problem. I och med radiums fall blev det en lång period svårt för Göteborgsbaserade band att hävda sig och det blev överhuvudtaget svårt för nya grupper att spela in skivor och komma ut till den stora massan.

Klubblivet fortsatte dock och en yngre grupp människor lockades till Jean-Louis Huhtas och Johan Söderbergs klubb Lucky People Center, LPC. Här kulminerade Göteborgs undergroundrörelse med mängder av happenings och musikaliskt innovativa projekt. Efter LPCs slut växte ett par Funkorienterade klubbar upp, som Soulkitchen och franska klubben. Dessa ställen samlade många funklovers, men den musikaliskt experimenterande perioden var över.

Dagens musikklimat är lite annorlunda. det görs fortfarande mycket bra funk och soulinfluerad musik i Göteborg, men nya renodlade livefunkband är det ont on. Den nya tidens inspelnings teknik med samplers etc.. gör att tekniskt lite svårare musik som funk programmeras fram, medan Punk, hardcore och indiepop är det som hörs i 1995 års replokaler. En ny vital generation börjar dock göra sig hörd, inte minst alla invandrarungdomar uppväxta på Hip-hop och modern R’n’B. vad man kan hoppas på är att dessa ungdomar tar sig tid att lyssna till Fuskoriginalen från 70- o 80-talet och därigenom lär sig att Funk en gång i tiden spelades helt utan samplingar och dylikt.

E. Larsson
Funk-forskare
Massmedial Globetrotter

Nyckel till trädlabyrinten.

1. Kitekat – band startat ca. 81 av David Selvert. Medlemmar, bla. Martin Kimmler, Jens Heath.

2. GBG-boys – punkband med bla. medlemmar Torsten Larsson o Christian Ekerfors. ’80-82.

3. Sockerbeat. Legendariskt reggaeband med svenska texter. Medl. bla. Henrik Wallgren, Pål Eneroth o Paul Henningsson numera välkänd deejay i Göteborg. tid ca 82-83

4. Kinna P-funk sekt – Medlemmar bla. Magnus ”Funk-Åke” Åkesson, Pamela Jaskoviak, Jenny Brusk, Fredrik Jahn.

Tidiga funkband i Kinna, bla Donna Guntan (m. bla. Wojtek Goral numera känd saxofonist) och Big ”O”. tid – ca. 84-85.

5. Funkdiggare från Alingsås (utanför Götet) band – Untouchables, medl. bla. Olav Fossheim o Dieter Hallén. sen entré i funklivet, ca 90-91

6. D’n’D band – Band med Daniel Wahlgren (Papa D) på trummor och David Davono Selvert på synth.

7. Embryo till Stonefunkers börjar repa – medl. Torsten Larsson, Emrik Larsson, Christian Ekerfors, Magnus Corneliusson. 1985

Bla. en spelning på Burås fritidsgård (där Kitekat repade) där ”Hey Joe” ingick i setet. Ebbot från Union Carbide testspelar på bas.

8. Ur Sockerbeat bildas Beat about the bush, fortfarande reggae men med engelska texter. Medl bla Papa Dee, Pål Eneroth. Släpper en singel 1986 – Papa Dees första skivframträdande.

9. Stonefunkers bildas på allvar hösten ’86 – nya medl. David Selvert och senare Jean-Louis Huhta. Spelar in första singeln ”Turn It up” – hösten 87 Papa Dee blir medlem

10. Stolt Näringsliv bildas av bla. Hans Sinclair o Pål Eneroth. Inriktning – Samhällskritisk nutidsfunk med svenska texter. 86-87

11. Stonefunkers släpper ny singel vår 89 – ”In Control”. Spelar in sitt första album för Radium höst 89 med Christian Falk som producent. ADL (J-L bror) gör sitt första framträdande på en Stonefunkplatta.

12. Punk Funk Union bildas och kontakt uppnås med Kinnasekten. Medlemmar, Sinclair, Funk Åke, Jenny Brusk, Pål Eneroth mfl. Sång o rap på engelska.

13. Pipa dee släpper sin första singel som soloartist – Let the Music play – flyttar mer eller mindre till Sthlm.

14.

15. Punk funk union byter medlemmar, tillkommer bla. Olav Fossheim o Dieter Hallén från Alingsås, plus för en tid Björn Olsson från Union Carbide.

16. ORO – det miljömedvetna rotbandet gör sin entré. Medl. bla Henrik Wallgren, Pål Eneroth

17. Papa Dee lämnar Stonefunkers. In som ny rappare kommer Marc ”Cane” Eastmond – tid – 1990. Singel ”Can U Follow?” spelas in. Senare ”Lucky People Center” inspirerad av Huhtas o Söderbergs legendariska klubb.

18. Punk funk union spelar in sin första platta ”Stolt näringsliv” 1991, texter både svenska o engelska.

19. Cane lämnar Stonefunkers och bildar Cane’n’Able med bla. Martin Kimmler, Robyn Lynch o David Selverts gamle polare Nike på bas. Släpper senare albumet Strip. Musik – hard rock funkadelia. Tid – 1992.

20. 1992 – Stonefunkers spelar in No Problem ’94, ADL tillbaka som rappare och sångare.

Efter turné ’93 lämnar Jean-Louis Stonefunkers och ansluter sig till Fleshquartet. Fredrik Jahn som rekryterats från P-Funksekten i Kinna som keyboardist, lämnar även han bandet. Torsten flyttar för övr. till just Kinna.

21. O1av Fossheim har nu slutat i Punk Funk Union och istället startat sitt egna produktionsbolag – JamLab. Spelar senare in, och medverkar som medlem i ”Drängarna#. Producerar just nu rapartisten RO-cee, där M-rock år med som gästvokalist.

22. Gosh – bildas av bla gamle Kitekat medl. Jens Heath. Lillebror Mtume som rappar i bandet är släkt med James Mtume, legendarisk funkproducent från USA (är aktuell med ny platta.)

23. Punk Funk Union spelar in ”Gbg bulldog night”, ”LPC” släpps som maxisingel, M-Rock gör rapinhopp på en låt. Släpper senare 1993 CDn ”Wave your freakflag”.

24. Stonefunkers åker på miniturné med satsningen P-funk cirkus, besöker bla. Hultsfredsfestivalen. Blandar eget material med P-funk låtar. 1994

25. Pål Eneroth spelar percussion med Papa Dee på turné, så även Jean-Louis en tidigare turné.

26. Ugly all stars bildas. Coverband med specialité, 70-tals hårdfunk, ingen jazzacid utan mer hårt Isley Bros’ stuk. Medl. från bla. Stonefunk, Union Carbide, Cane’n’Able, Punk Funk Union. Cirkeln är sluten. 93-95

27. 1995 Stonefunkers släpper ny skiva ”Materia” med Ian Person ex Carbide som ny livemedlem.

Aktuell info band:

Stonefunkers – ny singel – ”Individuality”.

Punk Funk Union – Torsten producerad single på gång.

Gosh – aktuell med ny platta (vet ej titel)

Cane’n’Able – Spelar in ny skiva vid årsskiftet.

ORO – aktuell med samlingsplatta.

Nytt från Götet att hålla ögonen på:

Tha Brigade, ny CD producerad av Torsten.

Olika projekt från Vladi C

BASE – från början funkgrupp som nu kör mer Hardcore – no stop! Spelar just nu in ny skiva, släpps ’96.


Emrick Larsson

Annonser

Postat i:Emrick Larsson, POP #17,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: