Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #25] Hej!

Goddag kära POPredaktion!

Trodde att vissa saker var kända för alla. Att vatten vid normalt tryck kokar vid 100° celcius och fryser vid o°: Att Teenage Fanclub är otroligt underskattade: Att Klas Östergren är Sveriges just nu bäste författare: Att pengarna aldrig räcker till alla skivor man vill köpa.

Dessutom trodde jag att alla, och framför allt POP:s vanligtvis upplysta redaktion, visste att Bjarne Riis, världens just nu bäste cyklist, är dansk. Hur kan man undgå detta när mannen i tre år cyklat omkring med en tröja färgad som danska flaggan, detta på grund av sina segrar i danska mästerskapet? (På turen hade han förvisso oftast den gula ledartröjan.)

Skicka genast ner Strage till Danmark — varför inte till Roskilde eller Tivoli? — och tvinga mannen att göra offentlig avbön. Cykelsport på Bjarnes nivå är lika viktig som musik och vem vill veta av att någon kallar Bobby Gillespie amerikan? Ett sådant uttalande visar ett ointresse och en okunskap som leder till att skribenten ifråga inte tas på allvar. Nä du Strage, lite korrekturläsning och kontroll av fakta skadar inte, även om det »bara« rör sig om en recension.

Med vänliga hälsningar,

Bertil Thoren (helt utan danska anknytningar annat än intresse för cykelsport, Roskilde och en och annan hof)

SVAR:

Hej Bertil,

Klart att vi (med Fredrik som enda undantag) vet att Bjarne Riis, världens bäste cyklist, är dansk. Som POP:s korrekturläsare och avgjort störste cykelfantast kan jag bara beklaga den största faktamissen i tidningens historia. Jag grät nästan när jag upptäckte felet i tidningen och för mig personligen är Tour de France avsevärt viktigare än att exempelvis John Squire släpper ett debutalbum med sitt nya band The Seahorses. Jag kan knappt bärga mig tills den på papperet monumentalt intressanta nionde etappen av årets tour, den mellan Pau-Loudenvielle, rullar igång med David Duffield som oslagbar kommentator, förhoppningsvis med lika eminente bisittaren Stephen Roche vid sin sida.

Och hur ska det inte gå på trettonde etappen, den klassiska klättringen uppför Alpe d’Huez? Jag sätter en hundring på att Marco Pantani står som etappsegrare den dagen. Vågar Du sätta emot? Och självfallet försvarar Bjarne Riis förra årets seger. Det blir ett svårt val när avslutningen av Touren krockar med Lollipop.

Vänliga cykelhälsningar,

Terry Ericsson

POP!

Jag vill ha ett nytt nummer 10! En ny 100-lista alltså. Jag hittade mycket »ny musik« i 10:an och det vore trevligt att i en ny 100-lista upptäcka det jag inte upptäckt. POP #10 var helt suveränt — återkom! Hälsningar,

Britt Erlandsson,

Säter

Hej POP!

Jag skulle vilja se en omfattande houseartikel i ett kommande nummer, liknande den där finfina som handlade om Northern Soul förra året. För min del var det länge sedan housemusiken kändes lika vital som under 1996.

En viktig del av artikeln skulle vara en genomgång av omistliga klassiker inom genren och, ännu viktigare, hur man kan lägga vantarna på vinylen/CD-isarna. Jag har periodvis letat som besatt efter skivor som åtminstone borde finnas hos välsorterade skivhökare som Mega Skivakademien. Jag har försökt beställa klassiker som Blaze »25 Years Later«, The Its »On Top of the World«, Robert Owens »Rhythms in Me« och Derrick Mays »Innovator«. Välbekanta saker, men inte fan har jag uppnått något resultat. Otroligt med tanke på att dessa skivor innehåller allt det åtminstone jag tycker är bra med popmusik. Om ni nu förkastar mitt artikelförslag skulle jag i alla fall uppskatta om ni ville kasta lite ljus över mina ångestladdade problem att få tag på nämnda CDisar. Jag vet att jag i en tidigare POP (Lokkos »Acid Flashback«-recension i POP #13?) läst att »Innovator« återutgetts. Men vad hjälper det när jag inte har den ringaste aning om var man kan hitta den…

Puss & Kram

Henrik Bergström,

Stockholm

SVAR: Vi föreslår att du hör av dig till någon av de brittiska postorderfirmorna. Allra bäst borde det gå hos:

Hard To Find Records
PO Box 500
Castle Bromwich
Birmingham B36 ONP

Eller

Fat Cat Records
Earlham Street, Covent Garden
London WC2H 9LL.

Hejsan!

Tackar för en bra tidning, en av de bästa i Sverige om jag får säga min mening. Få inte storhetsvansinne nu. Fast det har ni nog redan fått, med tanke på all positiv respons ni fått under de år ni gjort POP. Fortsätt i samma stil och ni går om Aftonbladet i upplaga.

Vad är värt att kolla upp med Aretha Franklin? Kom inte och säg »kolla nummer det och det«, för troligtvis finns det inte att köpa. Och de POP-tidningar som finns på bibblan är nästan sönderlästa.

Kram,

Gunilla

SVAR: Aretha Franklin-boxen »Queen of Soul — The Atlantic Recordings« [Rhino] är helt omistlig. För den som har det skralt i kassan rekommenderar vi i första hand någon av: »Spirit in the Dark«, »Lady Soul«, »Young Gifted and Black« och »Aretha Now« [samtliga Atlantic].

Ahh…

Livet är allt bra underbart. Vårens första solstrålar lyser in på mig genom fönstret, och här ligger jag på sängen och läser en färsk POP #23. Jag måste säga att porträtteringen av diverse kändisar var det bästa jag sett på länge. När jag öppnade tidningen på bussen skrattade jag högt — ta inte illa upp, Klas Fahlén. Bilderna var faktiskt mycket lika originalen. Särskilt gillade jag bilden av Henrik Berggren. Han var lika söt på porträttet som i verkligheten.

Tack för en otroligt bra tidning.

Hanna,

Gagnef

Hej POP!

Först av allt vill jag tacka för världens bästa tidning. Men jag har också några frågor som jag skulle bli glad om ni kunde svara på. Ska jag köpa David Toops »Rap Attack« eller S.H. Fernando JAS »The New Beats«? Om man ska köpa Beach Boys, vad bör man börja med?

Henrik,

Luleå

SVAR:

1. Köp båda!

2. Börja med boxen »Good Vibrations« [EMI], eller något av albumen »Pet Sounds« [Capitol] eller »Sunflower« [Brother/Reprise].

Snälla, snälla POP!

Kan ni inte någon gång skriva om världens bästa och underbaraste band Radiohead? Då skulle jag bli gladast i hela världen! Snälla, det behöver inte vara så mycket! Bara någon liten notis.

Isabelle,

Stockholm

Hej!

Ville bara tacka för #24 av POP som ramlade ner till mig i fredags. Är antagligen det bästa numret jag läst. Dessutom ett extra plus för Augustus Pablo (och att Andres äntligen lyssnar på Joy Division! Toppen!). Musiklivet i Bryssel är extremt torrt. Allt intressant musikliv i landet finns i den flamländska delen. Det händer ibland att det kommer hit några DJ:s från Gent (typ) och spelar drum’n’bass, men annars är det öken. Beth Orton till exempel drog cirka 50 personer. Ni skall veta att ni är en av få anledningar till att jag inte blir helt desillusionerad vad gäller popmusik just nu…

Ha det bra!

Johan Hedin,

Bryssel

Postat i:hej, POP #25

Kommentera

Kategorier

