Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #7] Hej!

Hallå POP!

Tack för en superblaska!

Det har uppstått ett litet problem här hemma i Västerås som vi hoppas att ni på POP kan hjälpa till att lösa.

Jag och mina två väninnor har under det senaste halvåret hämningslöst utforskat det musikaliska sjuttiotalet.

I vanlig ordning är vi dock oense om kvaliteten på våra respektive favoriter.

Vi är i alla fall rörande eniga om den höga kvaliteten på POP, och då speciellt herrar Lokko, Häglund och Bjurman.

Vi vill därför att ni fäller ert veto om våra tre guldkorn, vilken platta är egentligen bäst?

Lena är numera helt såld på Bryan Ferry och hävdar envist att »Let’s Stick Together« är sjuttiotalets pärla nummer ett. Fia tjatar dagarna i ända om Mott The Hoople och »All the Young Dudes« medan jag själv konstaterar att sjuttiotalets vackraste verk heter »Blood on the Tracks«. Visserligen »upptäckte« jag Bob Dylan av en ren slump men det gör ju inte skivan sämre!

Snälla pojkar, fäll ert omdöme och hjälp oss ut ur vårt dödläge!

Vänliga hälsningar,

Carro,

Västerås

SVAR: Visst, sjuttiotalets bästa album enligt:

Per Bjurman:

1. Rolling Stones: Exile on Main Street

2. Gram Parsons: GP

3. Bruce Springsteen & The E Street Band: Born to Run

4. Ramones: Rocket to Russia

5. MC5: Back in the USA

Kjell Häglund:

1. Steely Dan: Aja

2. Elvis Costello: My Aim Is True

3. Chic: Risque

4. Curtis Mayfield: Superfly

5. Big Star: Radio City

Andres Lokko:

1. Rolling Stones: Exile on Main Street

2. Bob Dylan: Blood on the Tracks

3. Sly & The Family Stone: There’s a Riot Going On

4. Isley Brothers: 3+3

5. David Bowie: Young Americans

Så tycker vi. Dra era egna slutsatser…

Hej POP!

Jag tycker er tidning är jättebra, förutom Sam Spandex hårdrockspalt. Hur kan ni som är så trendiga missa att band som Iron Maiden och Dokken är helt ute? Det som kommer nu är i stället punk! Gör mer reportage i anarkistisk anda, gärna från punkstäderna Köping och Västerås.

Keep fighting capitalism.

Rolands Gosskör

SVAR: Punkrockare, eller punkrockers som man också kan kalla dem, är dåliga musiker som försöker spela tung och dieseldoftande rock’n’roll.

Sam Spandex

Bästa Ulrika D. Andersson,

innan du sågar Pearl Jam totalt bör du kanske ta i beaktande att skivan, som du antagligen knappt lyssnat på, faktiskt heter »vs« och ingenting annat.

Sedan bör du också tänka på att det inte handlar om ett tillfälligt plojband. Eddie Vedder är faktiskt sällsynt begåvad i motsats till en viss Kurt Cobain vars citat du använder i inledningen av denna tvivelaktiga och oseriösa recension.

Enligt försäljningssiffrorna verkar det ju vara fler än jag som gillar skivan. Jag föreslår att du ägnar dig åt en progressiv personlighetsutveckling och lämnar Eddie Vedder i fred. Hälsningar,

L. L.

i Lidköping

SVAR: Bäste L. L, jag har ägnat »vs« all tillbörlig uppmärksamhet. Skivan piratspelades i veckor på Los Angeles KROQ varför den knappt gick att undgå. Vidare: nu när skivan sålt ett antal miljoner heter den »vs«. När jag fick den hette den fortfarande »Pearl Jam«.

Den dagen försäljningssiffrorna ska påverka betygen kommer Meat Loaf alltid att få högsta betyg.

Ulrika D. Andersson

POP(pis)!?

Jag tror ni har blivit poppis! Alla håller med mig. I alla fall de som bör. Jag själv gratulerar till en »splendid« musiktidning med de vitala delarna på rätt ställe.

Jag tycker dock ni borde ha med en så kallad »problemsida«, dit man kan skriva och undra något. Till exempel hur Björk reder ut sitt hår eller liknande triviala bekymmer.

Nu har flickan varit i London och är tillbaka. Hon trivdes… Fortsätt!

Anna Lemdelius,

Höllviken

SVAR: Anna, sidan du efterlyser heter »Hej!« och det är den du läser just nu. För övrigt betvivlar vi att Björk någonsin reder ut sitt hår.

Kära Älsklings-POP,

vill bara få ur mig att jag blir minst lika lycklig som alla andra, när mitt favoritmagasin äntligen dimper ned i brevinkastet… Sedan är jag sprudlande glad nästan varenda minut tills nästa nummer kommer.

Varje gång jag spanar in POP-tidningen pirrar det av lycka i maggropen! Stora vackra bilder på ögonfröjder som Evan Dando och söta Björk får mej att le fånigt och vifta med ögonfransarna… Och jag vill fortfarande bli Andres Lokko när jag blir stor.

Sköt om er. Puss och Kram,

Sara

i London

Hej!

Att prenumeranter är en så mycket större tillgång för tidningar än lösnummerköpare, är det nog få som tänker på! Självklart vill man som läsare av en tidning hjälpa den om man kan, och därför tror jag att fler än jag helt klart ställer upp på att prenumerera på POP i stället för att köpa den i affären. Era prenumerationserbjudanden har ju dessutom varit mer än mycket förmånliga. Anledningen till att man väljer att inte prenumerera beror ofta på att man då kan välja bort ett nummer som möjligen är ointressant, personligen kan jag avstå från den möjligheten om jag som prenumerant kan hjälpa POP ekonomiskt!

Ni borde mer och oftare påpeka och understryka att prenumeranterna är viktiga för er.

Tack för en trevlig tidning!

Tina Mattsson

SVAR: Tina, man skulle nästan kunna tro att POP-redaktionen skrivit ditt brev.

Hej,

Efter att ha läst #5+6 kändes det någonstans i magen att det var något som inte riktigt stämde. Den rätta känslan ville inte riktigt infinna sig. Jag ville dock inte ge upp så lätt, utan tog fram de tidigare numren och bläddrade igenom dem. Lukta, se, känna och smaka på stämningen liksom. Sedan gjorde jag samma sak med #5+6 och fann inget större fel. Ändå var något fel. Och nu har jag insett vad det är. Var är Jan Gradvall? OK, Al Green-artikeln, debattrepliken och en recension. Men sedan? Frånvaron gör mig stundom apatisk. Hoppas på snar återkomst…

Karin Annerljung-Larsson

SVAR: Jan Gradvall, före detta Janne Gradvall, har varit förskräckligt upptagen på senaste tiden, men är snart tillbaka med läsvärda prosastycken.

Hej!

Tack för en bra tidning!

Ni har verkligen bredd och lyfter upp de artister som hamnat utanför topplistorna. Bland andra Björk och Boo Radleys fick stor hjälp av er. Samtidigt vågar ni trycka ihop Köttfärslimpor och annat skräp. Kul att ni vågar skriva om Suredo (fast CD-singeln var visst bra). Och snälla Flynner, sluta klaga! Var glad… make dogbisquits.

Nej, Flynner-kvinnor låser inte in sig bland en massa datorer, lär sig inte skivnummer… Kvinnor pratar mycket, men gör just ingenting alls.

Med Vänlig Hälsning,

Klas

SVAR: Den anti-politiskt-korrekta brigaden har aldrig haft det bättre. Efter Erik Hörstadius, Anna Nicole Smith, Pelle Svensson och Kerstin Sandels kommer KLAS och säger det alla tänker men inte vågar säga! Hörru, läs på lite om löneutvecklingen under åttiotalet, om den nya pensionsreformen, om vårdnadsbidraget och om pigreformen; lyssna på Snoop Doggy Dogg. Sedan kanske du också har något att snacka om.

Annika Flynner

Hej POP!

POP är en fantastisk tidning och den ger mig tillfredsställelse, skratt och intressanta diskussioner. Terry Ericsson är en journalist som har fattat meningen med livet, men:

  • Vad har hänt med Andres Lokko sedan han blev flickidol? Tror han att han kan skriva om vad som helst nu? Englands-artikeln var outhärdligt lång och kompakt (varför inga mellanrubriker) och vad handlade den egentligen om?
  • Jag som bott i huvudstaden det senaste halvåret är också mycket tacksam för Pet Sounds Bar och alla indiekonserter i Stockholm, men tror ni folk ute i landet fattar vad ni snackar om? Är det inte lite snobbism trots allt?

Alexandra

SVAR: Ja, vi är jättehäftiga här i Stockholm och Andres Lokko är häftigast av alla. Och det kan väl inte vi hjälpa.

Topp-30 frågor:

1. Varför fanns inte Suedes »So Young« med bland årets tjugo bästa singlar?

2. Vad i helvete gör Maria Careys »Dream Lover« på samma lista?

3. Betyder fråga ett och två att ni föredrar NKOTB framför Smiths?

4. Vilken 30-bästa-lista hamnade Peter LeMarc utanför, 1992 eller 1993? (Det finns inget bättre…)

5. I POP:s recension av New Orders »Republic« skriver Sebastian Stebe att skivan omöjligen kan hamna utanför en Topp-5-lista över årets bästa popalbum. Trots detta finns denna superba skiva inte med bland POP:s 30 bästa!? Lyssnar ingen på Sebastian Stebe? (Jag vet att ni sammanställer allas röster, men ändå…)

6. Paul Weller (betyg 7) på plats 12, Juliana Hatfield Three (betyg 9) inte på topp 30 alls?

7. Varför bäst 1993 innan 1993 är slut?

Henrik

SVAR: 1. Eftersom »So Young« redan fanns på Suedes album hade den, trots sin obestridliga briljans, inte samma genomslagskraft som »Animal Nitrate«.

2. Det är en klassisk poplåt.

3. Vad har Maria Carey med NKTOB och Smiths att göra?

4. Båda två.

5. Nej, ingen lyssnar tyvärr på Sebastian Stebe.

6. Betyget reflekterar en enskild skribents åsikter, som nödvändigtvis inte behöver överensstämma med POP-redaktionens. Dessutom så händer det ju att även POP:s skribenter kan ändra uppfattning.

7. Vi tyckte att 1993 kändes lite kört.

Postat i:hej, POP #07

Kommentera

Kategorier

