Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5+6] Hej!

Hej POP!

Efter ännu ett späckat nummer som får en att glömma både tvättstugetider och middagslagning när man kommit hem och kastat sig över tidningen, kapitulerar jag härmed och lägger in en prenumerationsansökan. Fortsätter ni i den här stilen är ni snart lika oumbärliga som Slitz c:a anno 1988-90. Uppskattar särskilt att ni skonar oss popnördar från TV-spelsrecensioner och fjortonsidiga modereportage. (Ett tresidorsutvik på Elisabeth Punzi skulle dock inte sitta fel…) Eftersom jag inte är den typen som klampar fram och dunkar folk i ryggen på krogen vill jag på detta försynta sätt bara tacka för år av inspiration och uppmuntran att fortsätta botanisera i pophistoriens gyllene trädgårdar. Kanske ett x-tra särskilt tack till herrar Häglund och Gradvall, som envetet fortsätter uppvisa träffsäkra formuleringar, självklar stilism och en till synes aldrig sinande hängivenhet.

Hälsningar,

Johan Wibjörn

Stockholm

POP!

Jag har sällan skådat sådan skrivarkonst som era skribenter har presterat. POP tycks ha fångat många av de bästa i detta land. Er tidning lyser upp den mörka höstnatten med dess briljanta recensioner och helt otroliga layout. Jag önskar er all lycka och välgång. Lycka till och fortsätt i samma stil.

En liten flicka som längtar till London

Popkonnässörer?

Frankrike skapas en tidning med namnet »Les Inrockuptibles«. Jag tror att POP:s formgivare sett och beundrat den… Du Bjurman, om du inte är bekant med ett bands historia, är det inte bäst att kolla fakta eller undvika ämnet i en recension? Pod var visserligen inte ett höjdaralbum, men inte heller så dåligt att det helt bör ignoreras. Terry, Terry, hur kan du? Hur kan du bli besviken på underbara Dambuilders som äntligen är tillbaka? De är fortfarande hjältar och senaste albumet håller samma mästarklass som debuten »A Young Persons…«.

Popkänslan borta, skriver du och för ett tag trodde jag att alla dina känslor försvunnit. Efter att ha läst din hyllande recension av »Whatahandsomeface« förstod jag att det bara kan ha varit tillfällig sinnesförvirring och du är förlåten.

Känns väl bra!

Suredo och Bear Quartet har gjort årets underbaraste skivor. Skriv mer om dem.

Med vänlig hälsning

Åsa

Men POP då!

En dag var jag och hälsade på min bror, och på hans bord låg POP #3.

När jag kikar igenom tidningen så får jag se en Entombed-recension. Ball, tänkte jag. Men vad är det för stjärna ni har hittat som recensent?

Vadå Kim och grabbarna? Det finns ingen som heter Kim! Sedan står det att följande låt är traditionell death metal: »Serpent Speach«! Vilket skämt! Det är ju den låten som är minst döds. Den låten är ju Discharge rakt av!

Antar att tjejen inte vet vilka Discharge är. Gudarna som började med »käng«-HC. Sedan till det där med att death metal håller på att växa ifrån larv som pentagram i logon etc. Va? Ska man ha blommor och fredsmärken, eller? Det skall vara rått och blodigt. Hur länge har hon lyssnat på denna typ av musik? Två månader? För det var typ då »Hollowman« kom ut!

Låt endast de invigna recensera! Bad Religion, ordinär gitarrpop? Gå och lägg dig! Vart tog Robban vägen?

Screaming Mad Dildo

SVAR: Med »Kim och grabbarna« menar alltså Ulrika Kim Gordon och pojkarna i Sonic Youth. Det vill säga popgruppen på en av de rundkindade Entombed-medlemmarnas T-shirt.

Bäste Jan Gradvall!

Jag läste lätt konfunderad »Den demokratiska elektriciteten« i POP #4. Jag har i min ägo en akustisk gitarr som jag inhandlade för runt 1.000 kronor. Jag skulle bli synnerligen förvånad om herr Gradvall kunde uppbringa ett enda exempel på musik inspelad eller framförd på en synt i den prisklassen.

För övrigt påminde Neil Young väldigt lite om Göran Fristorp i sitt unplugged framträdande medan Eric Clapton i mitt tycke upphörde att vara intressant ganska lång tid innan sin medverkan i ovan nämnda företeelse. Typ för tjugo år sedan.

Simon,

Karlstad

Hej på er på POP!

Alla nummer sedan #2 har innehållit allt. Jag trodde inte jag skulle få läsa något så bra om Depeche Mode, Suede, Dinosaur Jr, Saint Etienne, New Order, Easy, McKee, Electric Music och Smashing Pumpkins på svenska.

#4 fick jag i brevlådan och den hade den snyggaste utsida jag någonsin skådat. Bara unga artister också (ingen Stones, ingen Lundell)! Många fantastiskt bra indieband och Pet Shop Boys! Kan det bli mycket bättre? Ni har mitt sinne för humor, ni har en originell mystik och ni har klass.

Högaktningsfullt från

Agent Orange

Tidskriften POP.

Läste ansvarig utgivare Andres Lokkos krönika i Svenska Dagbladets nöjesbilaga fredagen den 1/10. Lokko konstaterar indignerat att Stockholm och Sverige på sistone drabbats av ett elände vars fasor den svenska gatubilden hittills väsentligen varit förskonad från, nämligen tiggare och uteliggare. Jag skall inte här gå in närmare på problemets natur och vilka åtgärder som borde vidtas, utan bara konstatera att det är strongt av en nöjesskribent att våga ge sig in på samhällsjournalistikens område.

Musik och nöjen, ja kultur över huvud taget, är som bäst och mest angelägen när den inte bara roar utan även fungerar som en spegel av verkligheten.

Denna förmåga att tillämpa okonventionella metoder och att se över sin egen horisont som Lokko ger prov på, är just vad som behövs på bred front om Sverige skall kunna ta sig ur dagens kris. Därför hoppas jag att Lokkos journalistik blir skolbildande och att vi i framtiden kan se fram mot fler skärskådande samhällsanalyser av denne nöjesjournalistikens tänkande August.

Noterar att en Mr. MoDo finns inkluderad på tacklistan på skivbolaget Warps utmärkta samlingsalbum »Artificial Intelligence«. Denne Mr. Modo kan nämligen inte vara någon annan än Matts Carlgren, före detta VD och styrelseordförande i MoDo, tillika ledamot av den internationella olympiska kommittén och en av initiativtagarna till TV-kanalen Nordic Channel.

En sådan diger och mångfacetterad meritlista får sannerligen direktör Carlgren att framstå som den ur informationssamhället framsprungne kreative multimediaartisten. Det skulle vara mycket trevligt om POP belyste dessa mer okända sidor av Carlgren i ett reportage.

Ett annat initiativ som jag tror att särskilt vi lite äldre läsare skulle uppskatta, vore reportage om vad gårdagens grupper sysslar med nuförtiden. Vad har det till exempel blivit av orkestrar som Landscape och Sigue Sigue Sputnik? Har Department S, B-Movie eller New Music några nya vax på gång? Dylikt skulle vara mycket intressant att få information om.

Högaktningsfullt,

Richard Davalos

Uppsala

Käre Andres.

Jag har funderat länge, och äntligen kommit på vad jag undrar mest.

Nämligen: om du vore en karamell, vilken slags karamell skulle du då vilja vara? Jag vet, det är inte lätt att välja, men jag vore tacksam för svar.

Puss & Mys(koxe)

Kristina

förortsbarn i Nacka

SVAR: Tack för brevet. Andres vill inte gärna vara någon karamell.

Bäste Kjell Häglund!

Både du och jag har dessvärre blivit blåsta av en lustigkurre därute nånstans i landet som roar sej med att skriva insändare och underteckna dom med mitt namn.

Nog för att jag en och annan gång har känt för att bemöta en recension skriftligen, men vreden brukar lägga sej rätt snart, åtminstone numera. Kanske borde jag vara glad för den här vapendragarens insatser, men jag önskar ju att han hade guts nog att underteckna den här tämligen undermåliga insändaren med sitt eget namn. Nu skrattar han (hon?) gott åt oss och det får vi väl ta, men nån jävla ordning ska det ju vara på en hej-sida också.

Jag föreslår att ni dubbelcheckar dylika tänkbara falsarier i fortsättningen.

För att styrka den här insändarens äkthetsvärde undertecknar jag inte bara med min så kallade autograf, utan också med mitt tumavtryck, höger hand.

Bästa hälsningar,

Ulf

Postat i:hej, POP #05+06

Kommentera

Kategorier

