Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #21] Album: MICHELLE SHOCKED – Kind Hearted Woman

MICHELLE SHOCKED

Kind Hearted Woman

Private/BMG

Välkomna till det lilla Amerika. Till de slitna träkåkarna i någon småstad som förtidspensionerades när industrin flyttade, till de repiga, nötta bardiskarna där sejdlar och sedlar byter ägare, till hem där mannen stack när tredje barnet kom och till tiggaren på gatan som alltid vill ha pengar till en buss han aldrig tänker ta.

Välkomna till folkmusikens egen punk-Törnrosa Michelle Shocked, som efter en lång och utdragen kamp med Det Stora Skivbolaget äntligen får och kan ge ut en ny skiva.

I över tre år fick hon slåss för att bli fri från Mercury. Till slut tvingades hon stämma bolaget och åberopa det trettonde tillägget i den amerikanska konstitutionen — det vill säga avskaffandet av slaveri — för att kunna gå vidare som artist och själv få råda över sina inspelningar. Det var Davids kamp mot Goliat. Men hon vann.

Nya »Kind Hearted Woman«, som gjorts med delar av gamla insomnade Hothouse Flowers, är en skiva med mycket hjärta och många känslor. Precis som Michelle Shocked vill ha det. Hon är impulsiv, hetlevrad och passionerad som artist. Vilket också innebär att hon kan bli lite ojämn i humöret, och »Kind Hearted Woman« är i likhet med sina föregångare aningen spretig, rent kvalitetsmässigt.

Ibland tar trubadurkonstens inneboende präktighet över och reducerar Shocked till en ganska påfrestande figur med pekpinnen i högsta hugg, men oftast känns det som att hon faktiskt har något att säga, och dessutom kan göra det på ett personligt sätt, trots att medlen är små och välkända. I mångt och mycket känns hon som ett slags kvinnlig korsning av Woody Guthrie och Billy Bragg.

Det samhälle hon beskriver ligger som sagt en bit utanför de välkända turiststråken och vallfartslederna, och människorna är oftast små, men aldrig obetydliga. Och deras problem och bekymmer är sannerligen inte triviala. I likhet med countryhjälten Lyle Lovett målar Michelle Shocked gärna i mörka färger, som i »Winter Wheat« — för övrigt ett av skälen bakom skilsmässan från Mercury. Bolaget ville inte ge ut låten: den var för dyster. Men det var så Michelle Shocked tänkte sig den. Precis så här.

På »Kind Hearted Woman« är den i gott sällskap. Här finns flera liknande känslomässiga djupdykningar som ändå aldrig förlorar kontakten med verkligheten: »A Child Like Grace«, »Stillborn« och »No Sign of Rain«, för att plocka tre i högen.

Tragiken kan också vara självupplevd. I »Hard Way« beskriver Michelle Shocked hur hon — inte rymde, som hon tidigare velat tro — utan faktiskt blev utkastad ur hemmet innan hon knappt hunnit in i tonåren, för att senare bli tvångsintagen på mentalsjukhus, våldtagen, lurad och allmänt kringskuffad. Något som ofta sker i det lilla Amerika hon gärna sjunger om. Sorgligt nog.

Så länge det är så finns det också utrymme för en artist som Michelle Shocked.

Micke Widell

Annonser

Postat i:Album #21, Betyg 07, Micke Widell, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: