Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #21] Album: DIVERSE ARTISTER – Filter… Killing Music

DIVERSE ARTISTER

Filter… Killing Music

Filter/Border

Londonbolaget Dorado startade underetiketten Filter för bara drygt ett halvår sedan. Tillsammans med Nuphonic är Filter det intressantaste som hänt den mer modernistiska sidan av engelsk klubbmusik på väldigt länge.

Filter rör sig i en global by där drum’n’bass och jazz, samba och funk, djup house och hip hop-rytmer rör sig på samma bakgator i Londons Soho.

Filter är, om du så vill, 1996 års Talkin’ Loud. Om de sedan överlever lika länge är mindre viktigt. Men musiken, artisterna och estetiken kring etikettens utgåvor möts redan av samma nyfikenhet och respekt. Det är en lika stor händelse för nittiotalets mods när Filter släpper något nytt som det var för en tidigare generation välklädda dansare i Talkin’ Louds barndom.

Filter går i spetsen för en rörelse utan namn. Tidningen Straight No Chaser, små skivaffärer som Atlas, Mr. Bongo och Soul Jazz och klubbar som Blue Note är alla delar av den.

Musiken på »Killing Music« är det närmaste man kan komma den här världen hösten 1996 utan att bosätta sig i Ladbroke Grove.

På »Killing Music« har Filter-bossen Ross Allen fångat London-nattens sprödaste dansmusik i en fjärilshåv och låter artister som förknippas med drum’n’bass spela in funk, funkartister gör house, unga jazzmusiker spelar techno och så vidare. Inom sina ramar saknar Filter helt och hållet gränser eller restriktioner.

Ceri Evans, tidigare medlem i Brand New Heavies, bidrar med två spår under sin nya pseudonym Sunship. Den ena, »Intiation«, som är så varm som techno med rötterna i Detroit kan bli, är tidigare outgiven. Den andra är Ashley Beedles jazzhouseremix av »The 13th Key«. Kopplingen till Nuphonic, en av de få entusiastiska etiketter som rör sig i samma eklektiska sfär som Filter, blir än mer självklar när Simon Lee från Faze Action möblerar om D°Notes »Waiting Hopefully« till gitarrbaserad dubdisco.

De flesta av de tolv låtarna har under året släppts på singlar och de rör sig fritt mellan genrer som i andra sammanhang inte skulle ha något gemensamt, men som här bildar en kärleksfull och viljestark enhet.

Och så omslaget, formgivet av konstnärerna Tom Hingston och Paul Allen, som gjort alla Filters omslag och som alla är värda att rama in och spika upp ovanför sängen. Just »Killing Music« har dessutom en illustration av den geniale Ian Wright, som tidigare gjort flera omslag till Talkin’ Loud och bidragit till formen i tidningen Straight No Chaser.

»Killing Music« är ett anspråkslöst modernistiskt manifest för 1996 som förmodligen räcker en bra bit in på nästa år. Det är här du hör vår tids motsvarigheter till det Small Faces och Spencer Davis Group ville uppnå för trettio år sedan, det är här du hör den självklara fortsättningen på den musik Guy Stevens missionerade för som DJ på The Flamingo och alla de andra modklubbar som kunde stoltsera med en parad av välputsade scootrar på trottoaren utanför.

Andres Lokko

Annonser

Postat i:Album #21, Andres Lokko, Betyg 08, , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: