Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #21] Album: BABYFACE – The Day

BABYFACE

The Day

Epic/Sony

Teddy Riley och Puffy Combs i all ära, men Kenny »Babyface« Edmonds är modern amerikansk soul. Han äger ett av landets största musikimperier — LaFace, som hyser bland andra Goodie M.O.B., Toni Braxton och TLC — och där tjänar han så ofattbart mycket pengar att han häromåret kvalade in på amerikanska tidningen Entertainment Weeklys topp-100-lista över landets mest förmögna inom showbiz.

Han har gjort låtar åt alla från Sheena Easton till Isley Brothers, förra året skrev och producerade han ett hyllat och storsäljande soundtrack till filmen »Waiting to Exhale«, soulaspiranter från öst- till västkust står i kö för att få samarbeta med honom, och som om inte alla dessa meriter vore nog har Babyface ett hjärta av guld — han är aktiv inom organisationen Boarder Baby Project som tar hand om föräldralösa barn.

Lite i skymundan av sin övriga verksamhet har Babyface också släppt några utmärkta album under eget namn. »The Day« är det fjärde i ordningen, och på solokvist är soundet inte riktigt lika tätt och framför allt mer akustiskt än på de snitsigt svepande miljonarrangemang man kommit att förknippa honom med.

Babyface är ursprungligen gitarrist, och flera av sångerna på »The Day« inramas av gitarrarrangemang lika mjuka och eleganta som George Bensons, framför allt gäller det vackra »When Your Body Gets Weak«, och »Talk to Me« där hans röst ligger långt fram i ljudbilden med följsamma bluesharmonier, en kompgitarr och lågmäld kör som enda ackompanjemang. Att Tony Rich med den sparsmakat jordnära soulen på »Words« hämtat inspiration från Babyface är helt uppenbart.

Tonläget på »The Day« är dämpat. Babyface röst är lika mjuk och innerlig som hans eviga kärleksbudskap, låtarna är över lag ballader och tillsammans med gäster som Stevie Wonder och Eric Clapton bjuder han på varm och melodisk soul som varken är retro eller modern, bara varsamt tidlös. »The Day (That You Gave Me a Son)« är en rörande kärlekssång till hustrun Tracey och parets nyfödda son, »Every Time I Close My Eyes« är en stillsam duett mellan Babyface och Mariah Carey och i svängiga covern »This Is For the Lover in You« gör han tillsammans med LL Cool J och Shalamar en sjuttiotalsgroovig dansrökare med järnhård bas och underbar körsång.

Det är inga åthävor, inga stora gester, inga poser. Bara ett förtjusande soulalbum.

Anna Hellsten

Annonser

Postat i:Album #21, Anna Hellsten, Betyg 07, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: