Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #21] Album: AUTUMNHOUSE – Wonderfully Sad

AUTUMNHOUSE

Wonderfully Sad

Amber/Border

Kanske är det för mycket begärt att ett debuterande band ska ha hittat en egen väg att gå. Men det är definitivt inget orimligt krav att de ska ha hittat ett sound, eller samlat tillräckligt mod för att våga försöka tills de springer in i väggen. Autumnhouse befinner sig i ett slags mellanläge där de aldrig tar för sig, men heller aldrig kraschlandar. De verkar inte ha några som helst ambitioner att göra någonting eget.

Deras mjuka variant på brittisk orgelpop har spelats både i Sverige och England sedan början av sextiotalet och fick ett uppsving och viss nytändning i och med Manchester-vågen. Nu för tiden företräds den främst av Charlatans, och »Wonderfully Sad« påminner i flera avseenden om deras debutalbum.

Autumnhouse håller dock aldrig Charlatans-kvalitet. De lånar för lite från sådant de gillar och tar, som sagt, aldrig i ordentligt. Paul Bothén, som arbetat med Cry och Mother Superior, har gjort en produktion lika harmlös som bandet i stort, vilket är helt logiskt, men inte särskilt kul. Det mest uppseendeväckande med Autumnhouse är att Tommy Dannefjord från Easy över huvud taget vill vara med i bandet. Easy var kanske heller aldrig särskilt originella, men de hade klart mer stuns än Autumnhouse.

Hela albumet går i ungefär samma tempo, sångare Carl-Johan Grahm ändrar aldrig tonläge. Hans texter är aldrig riktigt förbannade, aldrig heller sprudlande lyckliga.

Madeleine Levy

Annonser

Postat i:Album #21, Betyg 04, Madelaine Levy, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: