Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #19] Album: BLACK SCIENCE ORCHESTRA – Walter’s Room

BLACK SCIENCE ORCHESTRA

Walter’s Room

Junior Boy’s Own/import

Det här är Ashley Beedles egen historia, den första skrev han på förra årets »London Hooligan Soul« tillsammans med sina vänner i The Ballistic Brothers. Det var en resa i baksätet på en svarttaxi genom ett regnigt London, där bilradion dundrade på högsta volym. Ur högtalarna strömmade den sprödaste drum’n’bass, den djupaste house och de elegantaste funkgrooves. En repig rocksteady skankade igång när taxin närmade sig Notting Hill Gate. Eller om det var Portobello Road.

Under flera år har Ashley Beedle, parallellt med The Ballistic Brothers, spelat in musik under ett antal olika pseudonymer. När han vill spela euforisk disco, dansant jazzfunk och house — som den lät i New Jersey när artister som Blaze för en åtta-nio år sedan försökte fånga den sida av housemusiken som låg närmare sjuttiotalssoul och gospel än något annat som spelats in de senaste femton åren — gör han det under briljanta namnet Black Science Orchestra.

Så »Walter’s Room« är rent geografiskt en lite längre resa än »London Hooligan Soul«.

Den sträcker sig från den tidiga disco som spelades på Northern Soul-klubben Blackpool Mecka, över det tidiga åttiotalets jazzfunkiga boogie — Lonnie Liston Smiths »Expansions«, Melba Moores »Standing Right Here« eller Gwen McCraes »Keep the Fire Burning« — som fortfarande fyller en del av världens bästa dansgolv, fram till de tio senaste årens universella house.

»Walter’s Room« är uppbyggd av kraftfulla phillystråkar, discobas, pickande Chic-gitarrer, stora körer och jazziga flöjtsolon. Det är rakt igenom stor och upplyftande musik. Här finns spår av den groove Leon Ware ramade in Marvin Gayes röst i under inspelningen av »I Want You«, här finns Black Science Orchestras två senaste tolvor, »City of Brotherly Love« och »Save Us«, och samplingar från discorökare av bortglömda legender som Atmosfear.

Den spirituella jazzdisco som utgör största delen av »Walter’s Room« — titeln refererar förresten till en av Ashley Beedles stora idoler, discoproducenten Walter Gibbons som gick bort ganska nyligen — får mig flera gånger att tänka på en annan discolegend som gått ur tiden, Chics basist Bernard Edwards. Jag tror att han också hade gillat Black Science Orchestras debutalbum.

Bernards odödliga basspel på Sister Sledge »Thinking of You« brinner ju fortfarande här någonstans, i »Walter’s Room«.

Andres Lokko

Filed under: Album #19, Andres Lokko, Betyg 08, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: