Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #12] Album: TRICKY – Maxinquaye

TRICKY

Maxinquaye

4th & Broadway/PolyGram

Det mest tröttsamma och missriktade gnället mot den moderna studiocentrerade musiken är att »de spelar ju inga riktiga instrument«. Vem bryr sig? Eller, för att tala med Phil Spector: »It’s what’s in the grooves that counts«.

Det viktiga är resultatet, inte hur man kommit fram till det. Och även om det egentligen inte finns något häftigare än en riktigt bra trummis, så finns det å andra sidan inget tristare än ett trött bluesband eller ett fyrkantigt rockband. Och trista, livlösa trummisar går det tretton på dussinet av.

Denna parentes bara för att komma fram till konstaterandet att den här helsyntetiska och genomsamplade musiken är något av det mest organiska, känslomässigt elektrifierande och levande jag hört på mycket länge.

Tricky är rapparen som var en så inspirerande del av Massive Attacks mästerverk »Blue Lines« och han tillhör samma »bristolskola« som Massive och Portishead. »Maxinquaye« är fullängdsdebut för den duo som består av honom själv och sångerskan Martine.

Banden till Massive Attack och Portishead är tydliga — »Overcome« är samma låt som »Karmacoma« på Massives »Protection« och Isaac Hayes-samplingen på »Hell Is Around The Corner« återfinns också på Portisheads »Glory Box« — men Tricky är definitivt sin egen man. Det här låter inte som något annat ni hört.

Om ni till Massive och Portishead lägger Tom Waits, Lee Perry, Public Enemy och Gil Evans får ni några referenspunkter att hålla er i, men det måste ändå vara svårt att föreställa sig den vilda och nästan gastkramande atmosfäriska mix som blir resultatet. Den måste upplevas, den måste få sjunka in, den måste nötas in i medvetandet. Intrycken, ljudsensationerna, myriaden av osannolika och samtidigt så självklart effektiva samplingar tar tid att smälta. Det tog många lyssningar innan jag kunde bestämma mig för om det återkommande mekaniska ljudet i »Strugglin’« kom från en rasslande kameraslutare eller från mantelrörelsen i en revolver. Och jag tänker inte tala om vad jag kom fram till.

Lyssna själv.

»See in black and white, feel in slow motion, drown myself in sorrow until I wake up tomorrow«. Det är ingen ljus platta, precis. Det är förblindad och rått aggressiv ilska, det är bottenlös depression, det är grå och uppgiven handlingsförlamning, det är bedövande utanförskap. Det är mycket av ett sönderfallande och allt mer cyniskt England i nittiotalet. Det är också mycket av vridna, kommunikationslösa och kärleksdränerade relationer. Det är åtminstone så jag upplever den kombination av laddade aforismer, viskade hot och iskalla lägesbeskrivningar som kämpar för att tränga fram genom den malande, virvlande rytmiska ljudbilden.

Men det finns andra dimensioner, som växer sig starkare för varje lyssning. Och kanske är det just detta som gör att man gång på gång återvänder till plattan. Det finns en oerhört stark sexuell underström, ett förförande sug underifrån, som är ständigt närvarande. I den långsamt pulserande »grooven«, i de lika förvånande som sinnliga samplingarna, i duons röster, i den så påtagliga närheten och rumskänslan. Det finns ingen soul eller kroppsvärme i Martines röst, mer av sval och ändå påträngande jazzfeeling. Brittiskt grå och definitivt annorlunda i sin lite eländiga och frånstötande karaktär, men ändå en röst som drar en nära, nära.

Och det måste kanske påpekas, innan allt för många drar öronen åt sig, att det inte finns någonting pretentiöst eller konstruerat över den här musiken.

Det här är blues i nittiotalet, och en överlevnadsmanual för nästa decennium. Men det går också alldeles utmärkt att njuta av musiken utan att koppla in hjärnan. Om man nu vill det.

Lennart Persson

Filed under: Album #12, Betyg 10, Lennart Persson, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: