Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #5+6] Album: PLASTIKMAN – Sheet One

PLASTIKMAN

Sheet One

NovaMute/Sonet NOMU22

Bildmässigt innehåller Plastikmans debutalbum — skapat av kanadensaren och skivbolagsägaren Richie Hawtin — några av technorörelsens hittills största ögonblick. Rollfiguren i sig är en miniatyrversion av Disneys Spökplumpen i dataspelspose och musiken framstår som rörlig grafisk minimalism, tredimensionellt projicerad inuti en vit ljudsfär.

Av de verktyg som används för att skapa formerna har det viktigaste sifferbeteckningen 303. Hawtin (mest känd under pseudonymen FUSE) kombinerar atmosfärisk post-acid med sparsamma men oförstörbara technokonstruktioner, och personifierar därmed också sin egen etikett +8. Resultatet innehåller mer än det örat först tycker sig uppfatta. Vad som till en början kan framstå som en platt och händelselös yta avslöjar efter ett tag labyrinter av futuristiska nöjen.

Figurerna på »Sheet One« böjer och vrider sig i alla riktningar i takt med att dess beståndsdelar frekvensmoduleras, fasförskjuts och glider fram och tillbaka på tonskalan. Under »Gak« utför de en drömsk dans kring en kärna av melankoliska toner. »Helikopter« försätter dem i rytmisk extas med sitt intensiva smattrande, medan de i »Koma« graciöst tar sig framåt på en morgonpromenad i cyberrymden.

Sebastian Stebe

Filed under: Album #05+06, Betyg 07, Sebastian Stebe, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: