Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #1] Det svenska popåret 1992

Roddy Frame, Aztec Camera, recenserar det svenska popåret 1992.

Alltsedan Aztec Cameras Roddy Frame var en liten spoling i förorten East Kilbride utanför Glasgow har Sverige för honom varit liktydigt med ABBA, pornografi och bastubad. En uppfattning som delas av de flesta britter.

ABBA är ju rätt, men pornografi? Det är väl Danmark som har en liberal syn på porr, och bastubadandet är väl ändå vanligare i Finland?

Frame tar emot POP i sin lägenhet i Notting Hill, London för att lyssna på och recensera ett tjogtal singlar av svenska artister från 1992 — och förhoppningsvis lära sig något nytt om Sverige. Ordet är ditt Roddy.

PAPA DEE

Ain’t No Substitute [Telegram]

»Skonsamt för öronen. Fast han låter en aning oinspirerad här. Han borde köra mer på sin jamaicanska dialekt, han är ju bra på det. Och Fender Rhodes-pianot passar in bra. Hmmm… med ett namn som Papa Dee tar man förgivet att killen är svart, men han ser ju nästan vit ut på skivomslaget. Han är inte direkt den typiska rapparen med basebollkeps.«

ELECTRIC BOYS

Mary in the Mystery World [Polydor]

(Fnissar åt tjejen som stönar i telefon på ett ställe i låten.)

»En av dem gillar Beatles. Observera att singeln är inspelad i Abbey Road Studios. Vad jag tycker om deras look? Jag gillar den, väldigt Black Crowes, Mer rock än metal. En sak är säker, man måste vara smal för att kunna göra den här sortens musik. Vid närmare eftertanke ser de faktiskt ut som Mott the Hoople. Gillar inte den här låten, den är alldeles för lång.«

IZABELLA

Shame, Shame, Shame [Virgin]

(Roddy antar en kraftigt förbryllad min. Nej, han ser faktiskt äcklad ut!)

»Killen kan sjunga. Men hon?! Hoppas att hon ser bra ut! Ge killen ett skivkontrakt och ta bort wah wah-pedalen från gitarristen. Det verkar som om han fått den i julklapp, du vet, typ när man som liten fått en leksak som man trånat efter och leker med som en galning ända fram till nyår. Och sedan kräks man nästan bara man ser den.«

(Får se en bild på Izabella.)

»Oh fuck, hon ser ju ut som Patsy Kensit. Jag gillar definitivt inte den här skivan. Och jag gillade inte >Shame, Shame, Shame< första gången den kom ut heller.«

ROXETTE

How Do You Do? [EMI]

(Sitter tyst under hela låten.)

»Det här är new wave-musik. Men jag respekterar dem för att de inte försöker vara yngre än vad de är. Per Gessle låter som en pervers gammal gubbe när han sjunger. Men de ger ett oskyldigt intryck. Jag såg Gessle i en bar när jag var i Stockholm sist och han verkade vara en trevlig kille. Ha, jag har redan glömt bort melodin, vad var det egentligen han sjöng om? Jag menar, säger man >How do you do?< till någon i England vet man på förhand att konversationen som följer kommer att handla om vädret. Roxettes musik stör mig inte, förmodligen för att jag inte förstår den.«

THÅSTRÖM

(I’m the) Radio King-Kong [MVG]

(Sitter faktiskt och smådiggar.)

»Påminner rätt mycket om Faith No More. Eller som Birthday Party med en bra produktion. Själva låten är för tjatig. Jag önskar att något mer hände här, fast det är inget fel på texten. Har du ingenting med dig som har en bra melodi? Jag steg nämligen precis upp ur sängen…«

DR ALBAN

One Love [SweMix]

»Jag har alltid gillat Dr Albans röst. Hans sätt att rappa är annorlunda. På något sätt verkar han vara så varm och uppriktig. Han var på Top of the Pops nyligen och hans uppträdande var bäst av alla. Varför han har så stor framgång i England? Därför att folk är trötta på att höra samma trista >bleeps< om och om igen. Men den här är inte lika bra som >Hello Afrika<; den är min favorit. En positiv kille. Bort med de unga och in med de gamla!«

(Vid det här laget har Roddy kommit upp på fötterna och dansar runt i sitt eget vardagsrum och utbrister »Yeah! Good on ya doctor!«.)

»Dr Alban är tandläkare, eller hur? Jag kan slå vad om att han är en varsam sådan, han skulle inte göra en illa. Tänk dig själv, skulle du låta Shamen borra i dina tänder?!«

WHIPPED CREAM

Wait for a Minute [Snap]

»Jag har sett det här bandet live och killen (Jörgen Cremonese) är en fantastisk gitarrist. Gillar den här för att den är drömsk och drogig, lite Hendrix här, lite Velvet Underground där. Men det här är inte deras bästa låt, de har bättre.«

LISA NILSSON

Himlen runt hörnet [Diesel]

»Bra röst, ser bra ut, trevliga brytningar, trevliga ackord. Jag tycker om den. Det är som sagt synd att jag inte förstår svenska, jag skulle bra gärna vilja veta vad hon sjunger om. Men ibland är det roligare om texten är på ett främmande språk, det blir mer mystiskt då. Jag har till exempel alla Isabelle Antenas skivor och hon sjunger på franska. Den här behåller jag för sena nätter.«

JUST D

Dingelidong [Telegram]

»Den handlar om penisar eller hur? Precis som Chuck Berrys >My Ding-a-ling<? Jag hatade den med. Haha, eftersom jag inte förstår svenska låter det som någon som läser upp ett matrecept.«

(POP översätter titeln till »Billiga brudar«.)

»Sexistiskt skräp! Vi befinner oss faktiskt på 1990-talet grabbar. Vid närmare eftertanke kan man tro att det är deras dingelidongar som producerat skivan. Om Aztec Camera hade en penis på omslaget skulle den endast släppas som tolvtummare. Do you think I’m being too hard-on them?«

POPSICLE

Whitsun EP [Telegram]

»>Undulate<. Vilken konstig titel. Den jag sist hörde använda ordet Undulate var Vic Reeves. Låten är bra. Jag gillar svensk indiemusik, den är mer melodisk än man kan vänta sig. Men >Undulate<? Definitivt årets titel!«

THIS PERFECT DAY

She’s Got a Horse of Her Own [Snap]

»Snyggt omslag. Schyssta gitarrer och ett plus för sångarens grova röst. Läser låttexten, skrattar och säger: Jag gillar folk som sjunger om hästar, Wellingtons och Hemingway. Vilken besvikelse det måste ha varit, att bli dumpad av sin flickvän för en häst…«

MAURO SCOCCO

Om du var min [Diesel]

»Har ingenting att säga om den här alls. Låten är ju bara ett enda långt outro. Jag har hört tillräckligt, ta bort den!«

ORUP

Stockholm [Metronome]

»Han gillar Pet Shop Boys. Men jag tycker faktiskt att den är bra. Hurra! En melodi! Det här är den första riktiga poplåten du spelat än så länge. Blev den en hit? Jäpp, den förtjänar en första plats.«

DOCENTERNA

Utan dig [EMI]

»Ska vi beställa hem en pizza? Jag förstår mig liksom inte på det här. Tror du att de verkligen gick in för det här när de spelade in den? Jag kan leva utan den här sortens musik.«

DIVE

A Room Full of Flowers [Polydor]

»Påminner mig om någonting som jag hört förut, något jag för stunden inte kan komma ihåg. Det är lätt att tro att den spelades in när det regnade. Det mest originella jag hört hittills. Snyggt omslag också.«

TONE NORUM

Who Needs a Broken Heart [Sony]

»Mer schlager än pop. En aning för vanlig kanske, även för en gammal stofil som jag själv (Roddy är 28). Var är den där pizzan?!«

PONTUS & AMERIKANERNA

Vår lille pilot [Sonet]

»Jag tycker om den, påminner om tidiga Prefab Sprout. Bra titel, men inte lika bra som >Undulate<. Det verkar som svenska band fått dille på sextiotalsstråkar i bästa Burt Bacharach-stil. De ser väldigt bra ut, jag gillar det faktum att de gjort en ansträngning. Kostymer och slipsar — mer sånt!«

SATOR

I Wanna Go Home [Metronome]

»Jag har inte mycket till övers för sådan här >saferock<. Men det är inget fel på sångarens röst. Jag skulle vilja höra dem spela något i ett lugnare tempo, här har de haft för mycket mineralvatten i studion. Pröva Jack Daniels i stället.«

BEAGLE

Turn Your Head Around [Polar]

»Märkligt att de har Wings på omslaget, men det är lite McCartney över låten. Jag tycker om det Crowded House har gjort och av den anledningen gillar jag den här. De ser ut som de är stamkunder på Duffer of St George. Amerikaner skulle nog uppskatta den här.«

STAFFAN HELLSTRAND

Bilder av dig [Sonet]

»Wow! Ännu mera stråkar.«

(Sjunger med så gott det går med hjälp av texthäftet.)

»Schysst orgel, lite Procol Harum. Låten är enkelt arrangerad vilket gör att sången får tala för sig själv. Hur många invånare har Sverige? 8,5 miljoner? Och hur många procent spelar fiol?«

BEBOP

Lever du [Polydor]

»Sexig basgång. Gitarren låter som Mick Jones på >Sandinista< och det är ju inte helt fel. Inte direkt en höjdare men jag gillar känslan som finns här, att de sjunger >Lever du?<.«

EGGSTONE

Eggstone at Point Loma [Snap]

(Utbrister efter 26 sekunder av »Wrong Heaven«:)

»Jag gillar den redan! Låter som Velvet Underground i början, sedan Haircut 100 möter Postcard Records. Och så kommer de där satans stråkarna igen, men här är de vackra och tjänar ett syfte. En underbar låt, verkligen romantisk och inte ett spår av maskiner någonstans. Xylofonen memorerar man så fort man hör den och gitarrerna låter nästan precis som på Aztecs debutsingel >Just Like Gold<. Rösten påminner ibland om Robert Smith men den här killen (Per Sunding) har sitt eget sound. Den bästa låten av alla. Den tar mig tillbaka till sommaren 1983, då det fanns många skivor som lät så här i Storbritannien.«

MINDSCAPE

Bring You Down EP [EMI]

»Bra bandnamn. Väldigt vad de är energiska. Dextrosolomaner! Tyvärr händer det inte så mycket i låten och jag har tröttnat på det beat de använder. Jag tror att jag listat ut något om svensk musik, är det inte stråkar i bakgrunden är det wah wah-pedaler man använt i stället. Det som är så förvirrande med Mindscape är att rytmen är så fartfylld, men sången är drömsk. Som att vara hög på ett expresståg.«

STINA NORDENSTAM

Another Story Girl [Telegram]

»En aning vilse-liten-flicka i rösten. Om man gillar Edie Brickell gillar man det här. Men jag har inte mycket till övers för kvinnor som sjunger som småflickor. Som om hon var osäker på sig själv. Var är Aretha?«

STARS ON MARS

Motorcycle Baby [Polar]

»Coola ackord, som Siouxsie & The Banshees i mitten av sin karriär, fast med en gnutta humor. Utmärkt vers, kitschig refräng. Vänta, nu låter de mer som The Rezillos! De förstår gitarrer, inga wah wah-pedaler och inga stråkar. Jag skulle definitivt gå och se dem spela live.«


RODDY FRAME är aktuell med ett nytt album i februari. Arbetsnamnet är »No Jacket Required«.


Fatima Ahmed

Filed under: Fatima Ahmed, POP #01, , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: