Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #3] Elvis Presley

Elvis på CD har hittills inte fått fansen att steppa av glädje, men nu kan POP presentera den planerade utgivningen ända fram till 1996.

SKIVORNA är försedda med en rund logotype. Där syns en stiliserad rockkung i svart och vitt. Texten lyder »Elvis in the 90’s«. Etiketten är ett led i kampanjen för att göra Elvis skivor synonyma med kvalitet.

I vår fastställer parterna för RCA i USA och ledningen för »The Elvis Presley Estate« (Priscilla, med flera) den fortsatta internationella utgivningen av Elvis’ sångkatalog på CD.

Huvudansvariga för det praktiska arbetet och garanter för att det blir professionella presentationer med högsta möjliga tekniska kvalitet är Ernst Jörgensen och Roger Sermon.

Jörgensen och Sermon har fått resurser att i RCA:s amerikanska gömmor vaska igenom varenda tejp med idolen för att lokalisera de bästa originalen.

Succén med den svarta boxen förra året, »The King of Rock ‘n’ Roll — The Complete 50’s Masters«, bevisade vad Elvis-vännerna hävdat i femton år: Bolaget måste få fram tidigare outgivet material och ge seriösa skivköpare valuta för pengarna. Lee Cottens och Howard A. DeWitts tegelsten »Jailhouse Rock«, en redovisning av bootlegutgivningar, presenterar mängder av icke officiellt publicerade inspelningar. Fortfarande saknas på CD åtskilligt som finns på vinyl. Endast genom dyra importer från Japan har enstaka titlar kunnat fylla luckor i diskoteket.

Under sextiotalet figurerade Elvis Presley i närmare 30 spelfilmer, varav de flesta var torftiga snabbisar med lika tunn handling som magra soundtracks. Bara ett fåtal hade släppts på CD innan RCA, sporrade av femtiotalsboxens enorma succé, i ett slag nu gett ut låtarna från åtta filmer, samlade på fyra album.

Ljudbilden är uppfräschad och som lockbete finns en del extra material och annat rart.

»Double Features« omfattar soundtracken ur »Kid Galahad« och »Girls! Girls! Girls!«, »It Happened at the World’s Fair« och »Fun in Acapulco«, »Viva Las Vegas« och »Roustabout« samt »Harem Holiday« och »Girl Happy«.

För kalenderbitande frimärkssamlare noteras att mycket av materialet för första gången hörs i stereo. Dessutom har RCA efter trettio år lyckats samla alla tolv numren i »Viva Las Vegas«. Men vissa spår på »Girl Happy« är fortfarande så uppspeedade att Elvis låter som en sydstatskusin till Musse Pigg.

De fyra samlingarna har häften med ett gemensamt förord samt korta fakta om filmerna, gott om bilder och information om studiosessionerna. 22 eller 23 låtar per platta. Och, som sagt, rariteter.

Visserligen är detta — med undantag av några smash hits typ »King of the Whole Wide World« och »Return to Sender« — huvudsakligen B- och C-material med vanliga mått mätt. Men när jag går igenom de 90 sångerna imponeras jag över förmågan att lyfta det mediokra till guld- och platinastatus.

När detta skrives har RCA/ BMG inte meddelat de exakta releasedatumen för katalogen 1993-1996, men på svenska BMG hävdas att nedanstående förteckning i stort är korrekt. Det är framför allt boxen »The Complete 60’s Masters« man satsar på som uppföljare till den framgångsrika femtiotalssamlingen.

Lägg märke till att flera av titlarna är nya eller kompletterade med material som tidigare inte är officiellt utgivet. Frågan är förstås: när får vi resten? I förteckningen saknas filmmusiken från »Live a Little, Love a Little«, »Charro!«, »The Trouble with Girls« och »Change of Bit«.

Vidare efterlyses på CD viktiga sjuttiotalsalbum som »For Ol’ Time Sake« och »From Elvis Presley Boulevard, Memphis, Tennessee«. Kvartetten »A Legendary Performer« som utgavs mellan 1974 och 1983 och soundtracket från dokumentären »This is Elvis« saknas.

Saknas gör även den så kallade silverboxen, »25th Anniversary Limited Edition« (från 1980), som omfattar åtta LP-skivor med tidigare outgivet material inklusive en tidigare ohörd melodi, »Beyond the Reef«.

På plussidan när det gäller CD-utgivningar noteras att Elvis »NBCTV Special« i CD-versionen har getts betydligt längre speltid och sju extra låtar. Det är likaså mer material på CD jämfört med vinylen i »Essential Elvis«.


Göran Holmquist

Filed under: , Göran Holmquist, POP #03, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: