Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #20] Album: SILVER JEWS – The Natural Bridge

SILVER JEWS

The Natural Bridge

Domino/MNW ILR

»The Natural Bridge« är inspelad mellan midnatt och gryning under ett par veckor i maj. Arbetet med skivan har fungerat som en exorcism. Det är David C. Berman — Silver Jews motor och ende ständige medlem — som har drivit sina spöken på flykt. Inspelningarna har trängt undan alla de onda andar han samlat på sig under den tid som gått sedan Silver Jews första album. Det har varit två långa år då han i stället för att göra det han är bra på — musik — har hängt med vännerna i Pavement, Scud Mountain Boys, Sebadoh och flera andra av de amerikanska lo fi-akter som fått ett välkommet uppsving på senare tid. Han har solat sig lite i glansen, men samtidigt samlat på sig en väldig massa ångest och varit ganska duktig på att övertyga sig själv om sin egen oförmåga.

Tre av hans vänner, som till vardags spelar i Pavement — däribland sångaren Stephen Malkmus — stod för bakgrundsmusicerandet på »Starlight Walker«, det första album Berman gav ut under namnet Silver Jews. Även om den myt sångaren sett till att bygga upp kring Silver Jews sade att »Starlight Walker« helt och hållet kom till i en isolerad stuga där bandet stängt in sig med ett par flaskor bourbon skvallrar plattans sleeve notes om att det var till Ealsey Recording Studios i Memphis de styrde kosan då det var dags för inspelning. Lägg det på minnet. Då pophistorien sammanfattas kommer amerikansk kvalitetspop på nittiotalet aldrig att nämnas utan att Easley Studios dyker upp.

Det var meningen att »The Natural Bridge« också skulle göras tillsammans med Pavement. Men inspelningarna fick ett abrupt slut då D.C. Berman på ett tidigt stadium förstod att det aldrig skulle fungera. Sedan »Starlight Walker« hade livet varit gott mot Malkmus & co. Pavement-medlemmarna hade förvandlats till brunbrända globetrotters, och sådana gör inga klassiska album. »The Natural Bridge« skulle spelas in med människor som hade det svårt. Annars kunde det lika gärna vara. Scud Mountain Boys (som nyss släppt vad som inte kan beskrivas som något annat än ett modernt country-album på Sub Pop) fick hoppa in.

Hur mycket Silver Jews än är ett enmansprojekt är det oundvikligt att höra hur mycket Pavement influerade »Starlight Walker«. Sedan debuten är all falsettsång, det mesta av ungtuppsivern och det lilla gnissel och gnäll som fanns då bortskrapat. Numera är David Berman en Lou Reed-klon. Han sjunger som Lou Reed. Han fraserar som Lou Reed. Han skriver låtar i Lou Reeds anda, med titlar som ingen annan än Lou Reed borde ha kunnat komma på. Faktum är att varenda textrad på »The Natural Bridge« skulle kunna tolkas som en flirt med mästaren. Så sitter till exempel det sociala engagemanget där det ska. Likaså cynismerna, aforismerna och altiterationerna. Och, tro det eller ej, men David Berman är så förbaskat bra att »The Natural Bridge«, som borde känts som ett lyckat plagiat, inte kan sägas vara något annat än ett självständigt lysande album.

Madelaine Levy

Filed under: Album #20, Betyg 08, Madelaine Levy, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: