Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #2] Ice Cube

ICE CUBE, född O’Shea Jackson, är världens största rapartist. Ingen annan än Ice Cube har gått rakt upp på Billboardlistans förstaplats — med sin tredje soloskiva »The Predator«. Hans andra soloplatta, »Death Certificate«, blev dessutom tvåa direkt när den kom 1991.

När Ice Cube säger »…cut his damn throat and I smile«, är det inte precis nåt man tvivlar på att han faktiskt tänker genomföra.

Uttrycket »The nigga ya love to hate« myntade han själv på första soloskivan »Amerikkkas Most Wanted«, som kom 1990.

I tidigare intervjuer har han sagt att det snart är dags för Revolution (»Vad Amerika behöver är inte ännu en generation som är villig att dö för sin sak, utan en som är villig att DÖDA för sin sak.«)

Över telefon hävdar han nu i stället att det är med hjälp av utbildning som USA:s minoriteter ska lyftas ur åratals förtryck.

— Svarta människor måste utbilda svarta människor. Vi måste möta de andra ansikte mot ansikte, besegra dem intellektuellt och sen gå vidare, säger han vars slavnamn är Jackson.

Som grundare av de så kallade gangsterrapparna Niggers With Attitude förutspådde Ice Cube redan för flera år sedan de raskravaller som utspelades förra våren i Los Angeles.

Efter upploppen fick till och med George Bush frågan om han visste vem Ice Cube var. »Nej«, svarade den förre presidenten, »jag har aldrig hört talas om dem, men jag vet att rap är musiken där man rimmar.«

Men även om Bush missat honom, lyssnar en hel del andra på när Ice Cube talar.

— Vi har en väldigt viktig roll, de så kallade politikerna kan verkligen lära av oss.

När Ice Cube inte sysslar med utbildning ägnar han sig åt produktionsbolaget Street Knowledge. Där producerar han bland annat artister som sin tidigare kompgrupp Da Lench Mob och kvinnliga rapparen Yo-Yo.

— Folk förväntar sig vissa saker av Ice Cube, att jag ska låta på ett visst sätt. På Street Knowledge kan jag ta andra vägar. Min grej är verkligen på gatunivå, medan Lench Mob gör nåt annat, går bortom det. Jag vill att Street Knowledge ska fungera som ett varumärke, ha samma respekt som Def Jam hade förut. Om man ser etiketten »Street Knowledge« ska man köpa produkten även om man inte riktigt vet vad det är. Man ska veta att man får kvalitet.


Anna Björkman

Annonser

Postat i:Anna Björkman, POP #02, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: