Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #7] Zooverige: Lizzie

Vilket var det första ord du sa?

Det måste ha varit »hu«. Det är ett gotländskt ord, ett ord som man sätter framför nästan allt. Om man skall säga att man är trött, säger man »Hu, vad jag är trött«. Sedan gäspar man med eftertryck.

Vilken gotlänning respekterar du högst, Susanne Alfvengren, Kjell Häglund eller Håkan Loob?

Håkan Loob. Jag tycker om att gå på hockey men jag hejar sällan på något lag, det är landskamperna som är kul. Jag spelade hockey själv när jag var yngre.

Vad är det farligaste du gjort?

När jag var liten, runt tio år sådär, klättrade jag upp i ett kyrktorn. Trappan var väldigt gammal och flera trappsteg saknades. Det var ganska farligt.

Vem skulle skriva din biografi?

Jag själv och den skulle heta »An Ordinary Woman«. Jag är tämligen vanlig.

Vad gör du när ingen annan ser på?

Klär av mig.

Vem skulle du vilja sjunga duett med?

Om jag fick välja vem som helst skulle jag välja Curtis Mayfield. Men jag har hört att han ligger för­lamad. Vi skulle sjunga »Superfly« tillsammans.

Vilken seriefigur är du mest lik?

Jag är en blandning av Modesty Blaise och Betty Boop.

Finns det något uttryck eller speciellt ord du använder dig av mycket just nu?

»Mögit«. Det är ett skånskt uttryck och betecknar allt som är negativt. Man kan till exempel säga »en mögig situation«.

Vad skulle du kalla ditt eget skivbolag?

Kanske »Thin Lizzie Station«.

Vad luktar du?

Folk brukar säga att jag luktar hallonremmar.


LIZZIE, före detta sångerska i åttiotalsbandet Houses & Gardens, är aktuell med sitt första soloalbum »Lizzie«. Gotlandsrusset Janne kommer från Gotland.

Postat i:POP #07, ,

One Response

Kommentera

Kategorier

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 28 andra följare

