Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #8] ¡Buenos Adidas!

En rappare gör ingen sommar. POP åkte på husvagnssemester med 16 nya hip hop-akter och upptäckte att det finns en internationell stormarknad för svensk hip hop 1994.

DET ÄR INGEN tillfällighet att Neneh Cherry förlagt delar av arbetet med sitt nya album till Sverige. Det är heller ingen slump att hon denna gång tagit hjälp av en rad personer från dagens svenska hip hop-scen. Och det är nu inte längre otänkbart — utan snarare sannolikt — att vi snart ser ett svenskt namn som kan mäta sig med den internationella hip hop-toppen och artister som Dr Dre, Tricky och MC Solaar.

I många svenska städer och förorter är hip hop nu större än hårdrock i fråga om antal utövare och fans. Aldrig tidigare har det i Sverige funnits så mycket samlad erfarenhet, talang och mångfald på området.

De flesta av genrens varianter finns i dag representerade i Sverige. Från Boog-a-loos flirt med brasse-jazz och Infinite Mass åsiktsspäckade brutalitet till Addis Black Widows globalt experimentella soul och hip hop-picnick.

Och det är inte bara Latin Kings som rappar på spanska, det är det näst största språket, efter engelska, men före svenska, bland grupperna i vårt reportage.

Svensk hip hop i dag ser ut som på följande sidor; ett dukat och generöst tilltaget smörgåsbord av rappare, diskjockeys och kreativa producenter. Vi är medvetna om att detta endast är första vändan. Stockholmsveteranen ADL, Blubber Llicks, Tha Brigade från Göteborg eller revolverprojektet i Malmö med Marco Manien och Charnel är bara några exempel på andra delikatesser som lika gärna kunde fått plats.

Svensk hip hop är inte isolerad från omvärlden, tvärtom. Resandet, artist- och producentutbytet över gränserna; ett internationellt kontaktnät är en självklar del av scenen.

Skivmarknaden i Sverige ansågs länge för liten för artister som inte rappar på svenska. Det har inneburit att skivbolagen inte varit intresserade av att satsa pengar på alternativ inhemsk hip hop. Först det senaste året har de insett att det finns en marknad för svensk hip hop utanför det egna landets gränser, något artisterna själva vetat i åratal.

Damon Frost / true-D / Infinite Mass / Shenaniganz / Subliminal Hardcore / Cherno / Doughnut$$ / Boog-a-loo / Da Complete Formula / Roughnez Sound System / DJ Quarts & Bubin / Nuff Mente / Leafnut / Da Freeks From Da Concrete Creek / Sons Of Soul / Addis Black Widow


Jonna Bergh & Maria Lindén

Filed under: Jonna Bergh, Maria Lindén, POP #08, , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: