Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #21] Tio Topplåtar med Gregory Isaacs

One One Cocoa Full Basket [1968]

En av de allra första singlarna, den artonårige Gregorys stoiska hyllning till tålamodet. Ömsint sjungen, som om mikrofonen vore av kristall. »Any man who try hard can make it, just practice / one, one cocoa full basket« (en kokosnöt i taget fyller korgen). Det är en tidig Glen Brown-produktion, i gränslandet mellan rocksteady och reggae. Återutgiven på Nighthawks fina samling »Knotty Vision«.

Smiling Face [1972]

En sublim cover av The Paragons rocksteady-klassiker »Only a Smile« (från deras »On the Beach«-album). Ett blås så vemodigt som bara västindiskt blås kan vara och en livsfarlig dub.

The Border [1977]

En dröm om det förlorade landet, en dröm om att återvända till Afrika, men också en metafor för drömmen om ett bättre och värdigare liv för alla förorättade. Finns i många versioner. Originalet — som nog är bäst — finns på den Alvin Ranglin-producerade LP:n »Best of Gregory — Vol. 2«.

Set the Captives Free [1977]

Kanske den bästa låten på den även i övrigt fantastiska LP:n »Mr. Isaacs«, en kommentar till de undantagslagar med vilkas hjälp nästan vem som helst på Jamaica kan arresteras på obestämd tid. En klassiker från Channel One på Maxfield Avenue.

Mary [1980]

Till en groove så långsam att endast Roots Radics (eller möjligen Sly & Robbie) kan få det att hänga ihop, stönar Gregory förföriskt »If you see my Mary / tell her get ready / You can tell her that it’s Mr. Dynamite / sure gonna visit her tonight«. En av det tidiga åttiotalets oräkneliga fullträffar på African Museum.

Front Door [1981]

»I don’t want to be lonely tonight / but I would rather to be lonely than to lead a dirty life…« viskar Gregory till Roots Radics samtidigt fjäderlätta och blytunga bakgrund. Produktionen är närmast genial, Gregory lägger en diskret andrastämma på refrängen. Så här skulle en duett med Sam Cooke och Marvin Gaye kompade av The Meters ha låtit.

Top Ten [1981]

Inramad av ett trumpetriff så vanebildande att det borde receptbeläggas sjunger Gregory »Though she isn’t in my top ten / still she is on my chart / sitting in the back bench / Still she’s a student of my class… « Ännu en klassiker från Chancery Lane.

It’s Christmas Time Again [1988]

En av King Tubbys sista produktioner innan han rånmördades utanför sitt hem i Kingston i januari 1989. Klockorna slår »ding, ding, dong«, barnen väntar på sina julklappar, farmor har bakat en tårta och Gregory har just fått sparken. En surrealistisk mix av folkvisa och digital ragga med en dubversion Bing Crosby aldrig skulle kunnat drömma om.

Bruk Out [1994]

»She never have it in her face / but she got in her waist / and so me a go deal with her case…« sjunger Gregory med sin mjukaste och mest dubbeltydiga stämma. En gyllene ballad producerad av Phillip »Fattis« Burrell för Xterminator.

Kingston 14 [1995]

Gregory har spelat in många Kingstonskildringar — till exempel »Chisholm Avenue« [1985], »Trench Town Comprehensive« [1990] och »Curfew International« [1991] — men det här är den i särklass mest gripande. »Saturday a carnival / Sunday a funeral…« En bitterljuv skildring av uppväxten i Denham Town till stenhårt ragga-komp. Fullständigt tidlös.


Hasse Huss

Filed under: diskografi, Hasse Huss, POP #21, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: