Tidskriften POP revisited

Tidningen Pop blir blogg

[POP #24] No U Turn

Nico Sykes, Ed Rush, Trace och Fierce rör sig i ett mörkt breakbeat-landskap där allt utom U-svängar är tillåtet.

NICO SYKES, TRACE, Ed Rush och Fierce kommer från Barnes i sydvästra London.

— Ed, Fierce och jag bodde på samma gata när vi var små, berättar Nico. Innan mina föräldrar flyttade in bodde Traces familj där — han föddes i samma hus som jag växte upp i…

I dag är Nico Sykes drivkraften bakom No U Turn, Englands hårdaste breakbeat-etikett.

— No U Turn är helt och hållet mitt bolag, förklarar han bestämt. Ed Rush och Trace är två DJ:s som jag arbetar tillsammans med. Jag älskar den musik vi skapar mer än någonting annat. Trace är jag egentligen inte särskilt förtjust i — jag skulle aldrig umgås med honom privat — men när vi jobbar tillsammans i studion märks det att han har någonting väldigt speciellt.

— Jag har arbetat med både Ed och Trace i flera år. Den senaste som slutit sig till vårt gäng är Fierce. Han är bara 18 år och fick börja som min assistent. Han kokade te, såg efter studion och var med och tittade när jag och Ed arbetade. Till sist lyckades han övertala mig att hjälpa honom sätta ihop en egen låt.

De senaste månadernas verksamhet i No U Turns studio finns dokumenterad på samlingsskivan »Torque«. DJ Fierces »Crystal« är ett av tio nattsvarta, metalliska spår. Kalla, skrikiga samplingar sticker ut ur ett breakbeat-landskap av öronbedövande, distad bas och snabba trummor. Titlarna skulle kunna vara hämtade ur någon mörk framtidsskildring — »Droid«, »Mothership«, »Proton«, »Sector 3«.

— Trace och Ed är väldigt inne på science fiction-prylen, försvarar sig Nico.

— Det är så de låter, säger Ed Rush. »Droids« har känslan av slamrande maskiner och robotar som arbetar i en fabrik. Och »Mothership« har en basgång som låter som om ett rymdskepp håller på att landa utanför huset…

Nico och Ed började spela in musik tillsammans i början av nittiotalet.

— På den tiden hade jag ingen studio så vi fick hålla till uppe på en dammig gammal vind. Det var bara min dator och en sampler på ett skrivbord. Man var tvungen att gå försiktigt så att man inte trampade genom golvet och när man satt och arbetade regnade det glasfiber över en. En dag hade Ed med sig en kassett med någon reggae-snubbe som han ville sampla.

Resultatet blev No U Turns första tolva, »Bludclot Artattack«, ett stycke darkcore med 1992 års fetaste bas.

I dag är Nico inblandad i produktionen av all musik som skapas för etiketten. Det märks tydligt på »Torque«, där alla spår präglas av samma typiska, extrema ljud. Men trots att allt som ges ut på No U Turn har gemensamma drag är ingen artist låst till bolaget. Ed Rush har släppt uppmärksammade tolvor på Metalheadz och Prototype.

— Ingen är kontrakterad eller på något annat sätt bunden till No U Turn, säger Nico. Alla är fria att göra vad de vill.


Karl Grandin

Filed under: Karl Grandin, POP #24, ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: